Friday, June 7, 2013

မီးသတ္ကားႀကီး မီးေလာင္ေန


သည္စကားကိုၾကားရေတာ့ လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္ေပါင္း (၃၅) ႏွစ္က အျဖစ္အပ်က္ အာရံုမ်ားဆီသို႔ အသိစိတ္တို ျပန္လည္ေရာက္ရွိသြားသည္။

((ဗိုလ္ခ်ဳပ္အိမ္ မီးေလာင္))

စာေရးသူတို႔ နတ္ေမာက္ၿမိဳ႕၊ ေအာင္ဆန္းရပ္၌ ၁၉၄၇ -ခုႏွစ္၊ ဧၿပီလ (၈) ရက္ေန႔၊ ေန႔လယ္ (၁) နာရီသာသာအခ်ိန္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္အိမ္အေရွ႕ ဘက္နားက မီးစတင္ စြဲေလာင္ေနသည္ကို ခပ္ေဝးေဝးမွ ပင္ ျမင္ေတြၾကရသည္။
သမိုင္းဝင္ဗိုလ္ခ်ဳပ္တို႔အိမ္ မီးေလာင္မွာ စိုးရိမ္ၾကသည့္အတြက္၊ ဗိုလ္ခ်ဳပ္တို႔ အိမ္အနီးသို႔ မီးသတ္ကားႀကီး အေလာတႀကီးေရာက္ရွိလာသည္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္အိမ္နီးသို႔ေရာက္လာသည္ႏွင့္ မီးသတ္ကားႀကီးသည္ စက္ရပ္ကာ ပ်က္သြားေတာ့သည္။
မီးကလည္း အရွိန္ျပင္းစြာ ေလာင္လာသည္။ မီးသတ္ရန္ ေမာင္းနွင္လာသည့္ ကားကုိပင္ မီးစတင္ေလာင္လာသည္။ သို႔ႏွင့္ မီးသတ္ကားကို ခပ္ျမန္ျမန္တြန္းထုတ္ခဲ့ၾကရသည့္ ျမင္ကြင္းကို ယေန႔တိုင္ မေမ့ႏိုင္ဘဲ ရွိေနသည္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္အိမ္ႏွင္တကြ အေတာ္မ်ားမ်ား ဟန္႔တားသည့္ၾကားမွပင္ မီးေလာင္ေတာ့သည္။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ မီးေလာင္မႈမ်ား၌လည္း မီးသတ္ကားကို မီးေလာင္ၾကေၾကာင္း မၾကာခဏၾကားသိရသည္။ မီးသတ္ကား မီးေလာင္သည့္ေနရာတို႔၌ အလြန္ဆိုးဝါးေၾကာင္းကို ျပသရာ ေရာက္သည္။

((မီးသတ္ကား မီးေလာင္))

ထိုနည္းအတူ စာေရးသူ၏ ယမိုက္ႏွင့္ ပ႒ာန္းပို႔ခ်စဥ္မ်ားကို အျခားေသာသူတို႔အားလည္း နားေထာင္ၿပီးေလ့လာႏိုင္ရန္ အသံဖမ္းပါသည္။ စာခ်ေသာအခါ စိတ္ကို အတတ္ႏိုင္ဆံုး သည္းခံၿပီး ပို႔ခ်ပါေသာ္လည္း စိတ္ဆိုးစရာမ်ားႏွင့္ အႀကိမ္ႀကိမ္ႀကံဳေတြ႕ရေသာအခါ ေအာ္ေငါက္ရသည္မ်ားလည္းရွိသည္။
ထိုအသံဖမ္းဓါတ္ျပားကို ႏိုင္ငံတစ္ဝွမ္းလံုးသို႔ ေပးပို႔လွဴဒါန္းလိုက္ေသာအခါ စာေရးသူ၏ ရုပ္ဆိုး အက်ည္းတန္ခ်က္ ေဒါသမ်ားကို လွည့္လည္ျပသလိုျဖစ္သြားခဲ့၍ "ငါ့မွာလည္း မီးသတ္ကားမီးေလာင္ေနပါေပါ့လား၊ ဆြမ္းဆန္ထဲ ၾကြက္ေခ်းေရာသလိုမ်ိဳး ကုသိုလ္တရားထဲ အကုသလိုလ္ေတြ အတံုးလိုက္ပါေနၿပီ" ဟု ဆင္ျခင္ကာ မီးထပ္မေလာင္ေစရန္ အထူးသတိျပဳရေတာ့သည္။
တရားအမ်ိဳးမ်ိဳး ေဟာေျပာခ်ီးျမွင့္ၾကသည့္ အခ်ိဳ႕ေသာ ႏိုင္ငံေက်ာ္ ဓမၼကထိက ဆရာေတာ္တို႔လည္း တရားနာပရိသတ္ ေရွ႔မွာပင္ ေဒါသ အိုးမ်ား ေပါက္ကြဲၿပီး၊ ေအာ္လား ဟစ္လား ျဖစ္ေနသည္ကို ေတြ႕ရွိရသည္။ အခ်ိဳ႔ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ားဆုိပါလ်င္ ေအာ္ဟစ္ကာ ေငါက္ငန္းၿပီး တရားမေဟာေတာ့ဘဲ ပလႅင္ေပၚမွ ဆင္းသြားသည္ဟု ေျပာသံၾကားဖူးသည္။ မီးသတ္ကားႀကီး မီးေလာင္လိုက္ပံုကေတာ့ အက်ည္းတန္လြန္းလွသည္။
ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၏ "သူလည္းေလ ေလာကီသားေပမို႔" ဟူေသာ ကဗ်ာအတိုင္းပင္ "ပုထုဇဥ္တို႔၏ သေဘာမွ်သာ" ဟု သေဘာထားလိုက္လွ်င္ ေကာင္းေပလိမ့္မည္။
တကယ္တန္းေျပာရလ်င္ သူတစ္ပါးတို႔၏ ေလာဘမီး၊ ေဒၚသမီးစသည္မ်ားကို ျငိမ္းသတ္ရန္ တိုက္တြန္းေဟာေျပာသူတို႔ႏွင့္ ေလာမီး ေဒါသမီး တို႔ တစ္ဟုန္းဟုန္းေတာက္ေလာင္မႈကေတာ့ မလိုက္ဖက္သည္ကေတာ့ အမွန္ပင္ျဖစ္သည္။
မာဃေဒဝလကၤာ၌လာေသာ
"မီးျပသမား တြင္းက်မွားသို႔" ဟူသည့္ အတိုင္း မီးသတ္ကား မီးစြဲေလာင္မႈမ်ားပင္ ျဖစ္သည္။
လိုခ်င္လြန္း၊ ရခ်င္လြန္းသည့္ ေလာဘမီး၊ ျဖစ္ခ်င္တာမျဖစ္လို႔ အလိုမက်သည့္ ေဒါသမီး စသည္တို႔ မိမိသ႑ာန္္၌ မေလာင္ေစရန္၊ ေလာင္လွ်င္ လည္းျဖစ္ေၾကာမရွည္ရန္ သတိျပဳ ဆင္ျခင္ရေပလိမ့္မည္။

ပ႒ာန္းအလင္းေရာင္ဆရာေတာ္
ပါ ေညာင္းတုန္းေက်ာင္းတိုက္
ဗဟန္းရန္ကုန္္
====
ဆရာေတာ္၏ ေျခေတာ္အစံုမွ ေျမမႈန္႔တို႔သည္ ကၽြႏ္ုပ္၏ ဦးေခါင္း၌ တည္ပါေစသား
ကိုရင္အာယု (ပူေနးေတာရ)

Monday, June 3, 2013

ၾကယ္ေတြဆံုတဲ့ ေန႔


 ဒီေန႔ ၁၃၇၅ - ခု ကုဆုန္လျပည့္ေက်ာ္ (၉) ရက္ တနဂၤေႏြေန႔၊ ကိုရင္အာယုတို႔ ခ်ပါတီဆြမ္းစားၾကြခါနီးခ်ိန္၊ ျမန္မာျပည္က ေက်ာင္းသားေလးမ်ား ေနဆြမ္းလာကပ္ၾကပါတယ္။ မေန႔ကတည္းက ကိုယ္ေတာ္တစ္ပါးႏွင့္ ခ်ိတ္ဆက္ထားပါသတဲ့၊ ပူေနးေတာရမွာ ရွိၾကတဲ့ ျမန္မာရဟန္းေတာ္မ်ားအားလံုးကို ဆြမ္းကပ္ၾကပါတယ္။ သိေတာ္မူၾကသည္အတိုင္း အမ္ဖီးသၼားမ်ားကလည္း သူတို႔ေက်ာင္းအခ်ိန္ သူတို႔သြား၊ အမ္ေအ သၼားမ်ားကလည္း သူတို႔အခ်ိန္ႏွင့္ သူတို႔ဆိုေတာ့၊ အတူလက္ဆံု မစားႏိုင္ၾကတဲ့ဘဝေလးဟာ ဒီေန႔ေတာ့ျဖင့္ လက္ေရတျပင္တည္း ရွိခဲ့ပါတယ္၊
ဆြမ္းစားရင္ႏွင့္ ေက်ာင္းသားေလးမ်ားကို ေမးၾကည့္ေတာ့ သူတို႔ဟာ စစ္သားေလးမ်ားျဖစ္ၾကပါတယ္၊ စစ္သားမ်ားျဖစ္ေသာ္လည္း၊ ၾကမ္းၾကမ္းတမ္းတမ္းမရွိ၊ ယ်ဥ္ေက်းသိမ့္ေမြၾကသည္ကို ေတြရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း သံဃာေတာ္မ်ားကို လွဴရေကာင္းမွန္း သူတို႔သိေနၾကတယ္၊ သူတို႕ေလးေတြရဲ. မိဘေတြဟာလည္း သူေတာ္ေကာင္းေတြျဖစ္ၾကေပလိမ့္မည္ဟု ေတြးခဲ့မိပါတယ္။
 ေက်ာင္းတက္ရင္ႏွင့္ မိမိတို႔ မုန္႔ဖိုးေလးမ်ားကိုစုၿပီး ဆြမ္းလွဴဒါန္းၾကတယ္္ဆိုတာ အံ့ၾသစရာ၊ ဝမ္းေျမာက္စရာ၊ ဂုဏ္ယူစရာတစ္ခုလည္းျဖစ္ပါတယ္၊ တကယ္တမ္းဆို သူတို႔ အသက္၊ သူတို႔အရြယ္ လူငယ္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ၊ မိေဝးဘေဝးျဖင့္၊ တိုင္းတစ္ပါးမွာ အေပ်ာ္အပါး လိုက္စားရင္ အခ်ိန္ကုန္ၾကမည္ မဟုတ္ပါကလား။
သူတို႔လွဴဒါန္းၾကတဲ့ ဟင္းလွ်ာေတြကေတာ့ ဝက္သားဟင္း၊ စိမ္းေက်ာ္၊ ငါပိေထာင္း၊ ႏွင့္ စပ်စ္သီး၊ နာနတ္သီး အခ်ိဳပြဲမ်ားျဖစ္ပါတယ္။ ကိုယ္တိုင္ကိုယ္က် ခ်က္ျပဳခဲ့ၾကပါသတဲ့ဗ်ာ၊ စစ္သားေတြက ထမင္းလည္း ခ်က္တတ္ပါသေကာ။
နာမည္ေတြကို ေမးၾကည့္္ေတာ့
ေမာင္တင္ေအာင္ဟိန္း (ရန္ကုန္)၊
ေမာင္ရဲျမေအာင္ (ပုသိမ္)၊
ေမာင္ဝင္းေအာင္ (ျမင္းျခံ) လို႔သိရပါတယ္။
သူတို႔ေလးေတြဟာ ပူေနးၿမိဳ႕ ေကာလိပ္တစ္ခုျဖစ္တဲ့ Armed forces Medical college (AFMC) မွာ ေက်ာင္းတတ္ေနၾကတဲ့ ေဆးေက်ာင္းသားစစ္သည္ေတာ္မ်ားျဖစ္ၾကပါတယ္။
သံဃာေတာ္မ်ား ဆြမ္းဘုန္းၿပီးတဲ့ အခ်ိန္္မွာေတာ့၊ သူတို႔ေလးေတြ အားရပါးရ စားေသာက္ေနၾကသည္မွာ စစ္သားမ်ားႏွင့္ မတူ၊ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းသားေတြႏွင့္သာ တူေနပါေတာ့တယ္။
ရဟန္းေတာ္အမ်ားစုဟာလည္း သီတဂူသံဃာေတာ္မ်ား ျဖစ္သည့္ကတစ္ေၾကာင့္၊ ဆြမ္းဒကာ ေက်ာင္းသားသံုးေယာက္ကလည္း စစ္သည္ေတာ္ေလးမ်ား ျဖစ္သည္ကတစ္ေၾကာင္း၊ အေၾကာင္းေၾကာင္းေၾကာင့္ သီတဂူၾကယ္စင္မ်ားႏွင့္ စစ္သည္ၾကယ္စင္ေလးမ်ား ဆံုေတြ႕ ၾကတဲ့ ဒီေန႔ရဲ. လက္ဆံု ဆြမ္းဝိုင္းေလးကိုဘဲ " ၾကယ္ေတြဆံုတဲ့ ေန႔ " ရယ္လို႔ တင္စားလိုက္ရပါတယ္။

စစ္သည္ေတာ္ေလးမ်ား ကိုယ္စိတ္ႏွစ္ျဖာ က်န္းမာ ခ်မ္းသာစြာျဖင့္ တိုင္ျပည့္က ေပးအပ္လိုက္ေသာ ပညာေရးတာဝန္မ်ားကို ေက်ပြန္စြာ ထမ္းေဆာင္ႏိုင္ၾကၿပီး၊ ဒီထက္မက လွဴဒါန္းႏိုင္ၾကပါေစဟု ဆႏၵျပဳလ်က္---

ပူေနးေတာရ ရဟန္းေတာ္မ်ား အားလံုး၏ကိုယ္စား
ကိုရင္အာယု (သီတဂူ)
ပူေနးေတာရ

Saturday, June 1, 2013

သို႔ _ _ အက်ဥ္စံ ႏွလံုးသားမွသည္ --

ဤေလာက၌
အခ်စ္အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိသည့္အနက္
ကိုယ့္ႏိုင္ငံ ကိုယ့္လူမ်ိဳး ကိုယ့္ေဒသကို
ခ်စ္ေသာ အခ်စ္ထက္
ျမတ္ေသာအခ်စ္ မရွိ။
------------------------
ယေန႔ ၀၈၊ ၀၅၊ ၂၀၁၃၊
=============
ျမန္မာလူမ်ိဳး ျမန္မာႏိုင္ငံသားတို႔၏ ေနာက္ဆံုးဘုရင္ျဖစ္ေသာ သီေပါမင္း၏ အက်ဥ္းစံအိမ္ရွိရာ ရတနာဂီရိျမိဳ႕ေလးသို႔ စာေရးဆရာ ေမာင္ေကာင္းမြန္ (အရွင္ကုသလ သီတဂူ) အရွင္ဝိေဝက (သီတဂူ) တို႔၏ ဦးေဆာင္မႈျဖင့္ ေရာက္ရွိခဲ့သည္။ ေနာက္လိုက္မ်ားအျဖစ္ အရွင္သီလာစာရ ဝါ ခၽြတ္တား ဂုရု (သီတဂူ) အရွင္စႏၵိမာ (သီတဂူ) ႏွင့္ မွတ္တမ္းတင္ ကိုရင္အာယု (သီတဂူ) တို႔ျဖစ္သည္။

ဟိုးရခင္က စာေရးဆရာ ေအးသိန္း၊ (သေဘၤာသား) ၏ (ရတနာဂီရိမွ သီေပါမင္းအမွတ္တရ) စာအုပ္ကို ဖတ္ဖူးသည္။ ဆရာေအးသိန္းသည္ အခက္အခဲေပါင္းမ်ားစြာကို ေက်ာ္ျဖတ္၊ ေငြးေၾကးေပါင္းမ်ားစြာ အကုန္ခံကာ၊ ဘံုေဘသို႔ သေဘၤာဆိုက္ခိုက္ ခဏေလးမွာ ရတနာဂီရိသို႔ အေရာက္သြားခဲ့သူျဖစ္သည္။ သူဘာေၾကာင့္ သြားခဲ့ပါသနည္း?
ကၽြႏ္ုပ္တို႔ကေကာ ဘာေၾကာင့္ မသြားသင့္သနည္း?

မ်ိဳးခ်စ္စိတ္၏ သေဘာ သဘာဝကို ကၽြႏု္ပ္ ေကာင္းစြာ စာမဖြဲ႔တတ္ပါ။ သို႔ေသာ္ ကၽြႏု္ပ္၏ ခပ္ညံ့ညံ့ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ဓါတ္ကို တင္ျပလို႔ပါသည္။ (((ကိုယ့္ဘုရင္-- ကိုယ့္အရွင္ကို-- ေမ်ာ္မွန္း---ရည္-- ယေန႔တိုင္ --မေမ့ႏိုင္ပါေတာ့သည္-- ))))
ေခတ္ေဟာင္း အဆိုေတာ္ အမ်ိဳးသမီးၾကီးတစ္ေယာက္ ဆိုခဲ့ဘူးေသာ သီခ်င္းကို နားေထာင္းခဲ့၊ ခံစားခဲ့၊ ၾကားခဲ့ဘူးသည္၊ ဘာကို လြမ္းသည္မသိ လြမ္းခဲ့ဘူးသည္၊ ((( တိုက္ပြဲေခၚသံ))) ရုပ္ရွင္ဇာတ္ကားၾကီးကို ၾကည့္ခဲ့ဘူးသည္၊ ဘယ္သူကို သနားမိသည္မသိ ကရုဏာရသတို႔ စီးဆင္းခဲ့ဘူးသည္။ ဒါကိုပင္ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္လို ဆိုထိုက္ပါမည္ေလာ?

ရတနာဂီရိသို႔ သြားရျခင္း၏ ရယ္ရြယ္ခ်က္ကား- သီေပါမင္းႀကီးႏွင့္ မိသားတစ္စုအား အမွ်အတန္းေပးေဝရန္၊ ၿပီးေတာ့ သူေနထိုင္သြားခဲ့ေသာ ေနာက္ဆံုးစံအိပ္ႀကီးကို ေလ့လာရန္ပင္ျဖစ္သည္။ စာဖတ္သူမ်ား အေနျဖင့္ "သီေပါမင္း မိန္းမေၾကာက္လို႔ ၊ management ညံ့လို႔သာ၊ ငါတို႔ျပည္ သူကၽြန္ဘဝေရာက္ခဲ့ရသည္ဟု" သီေပါမင္းႀကီးအား အျပစ္ျမင္လို႔က ျမင္ႏိုင္ပါသည္၊ ကၽြႏ္ုပ္ႏွင့္ အျမင္မတူ သေဘာထားကြဲလြဲလို႔က ေျဖာင့္ေျဖာင့္ႀကီးကြဲလြဲႏိုင္ပါသည္။ ကၽြႏ္ုပ္အဖို႔မွာမူ (((မမွားေသာ ေရွေန၊ မေသေသာ ေဆးသမား၊ နန္းမက်ေသာ ဘုရင္၊ ေနမဝင္ေသာ အင္ပါယာ) အခိ်န္တန္ေသာေၾကာင့္ ေဆးသမား သားေသခဲ့ရသည္ဟု ေတြးမိေတာ့သည္။ "သေဗၺသခၤါရာ အနိစၥာ" က်မ္းဂန္ပါဠိ ဘုရားေဟာရွိခဲ့သည္ပဲေလ၊ ေနမင္းၾကီးေသာ္မွ ညေနခ်ိန္ေရာက္ ခ်ဳပ္ကြယ္ေပ်ာက္ခဲ့ရသည္ပဲ၊

သီေပါမင္းႀကီးသည္ ရတနာဂီရိဝယ္ ေနထိုင္စဥ္ကာလက "အက်ဥ္ခံ နန္းက်ဘုရင္တစ္ပါး၏ ခံစားခ်က္ထက္၊ ရဟန္းသံဃာေတာ္တို႔အား မဖူးေမ်ာ္ရျခင္း၊ လည္းေကာင္း အရွင္ျမတ္မ်ားထံမွ ျမတ္ဗုဒၶ၏ တရားေတာ္မ်ားကို မနာယူရျခင္း စသည့္ ရတနာသံုးပါးႏွင့္ ကင္းေဝးေနထိုင္ရေသာ (ပိေယဟိ ဝိပၸေယာေဂါ ဒုေကၡာ= မိမိခ်စ္ခင္ျမတ္ႏိုး တန္းဖိုးထားသူတို႔ႏွင့္ ေကြ႔ကြင္းရျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ ဆင္းရဲမူ ) ခံစားခ်က္တို႔က သူ၏ ႏွလံုးသားကို ပိုၿပီး ပူေလာင္ေစလိမ့္မည္" ဟု ကၽြႏု္ပ္ခံစားမိခဲ့သည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုပါမူ မင္းႀကီးသည္ ရတနာဂီရိဝယ္ ေက်ာင္းေတာ္ၾကီးတစ္ခုကို ေဆာက္လုပ္ျပီး ျမန္မာျပည္မွ ရဟန္းသံဃာတို႔အား ပင့္ေဆာင္ သီတင္းသံုးေစရန္ ရည္ရြယ္ခဲ့ဘူးသည္ဟူ၏။ သို႔ေသာ္ မေအာင္ျမင္ခဲ့ေပ၊ "ဗုဒၶဆာယာဝ သီတလံ" ေမာင္လြင္ (မင္းၾကီး၏ ငယ္နာမည္) ငယ္စဥ္က ေလာကနီတိကို အာဂုံက်က္ခဲ့ဘူးသည္၊ """"သစ္ပင္အရိပ္ဟာ ေအးျမတယ္၊ ထို႔ထက္ ေဆြမ်ိဳးသားခ်င္း၊ ထို႔ထက္ မိဘ၊ ထို႔ထက္ ဆရာသၼား၊ ထို႔ထက္ ဗုဒၶဆာယာ""" မင္းႀကီး၏စိတ္အစဥ္ကို ကၽြႏုပ္တို႔ မွန္းဆႏိုင္ေပသည္။
မင္းႀကီးသည္ တိုင္းျပည္ႏွင့္ လူမ်ိဳးကို မခ်စ္လို႔မဟုတ္ ခ်စ္ပါ၏၊ သို႔ေသာ္ --- အားမတန္လို႔ မွန္ေလွ်ာခဲ့ရသည္၊

ဘိုးေတာ္ အေလာင္းမင္းတရားၾကီး ဦးေအာင္ေဇယ် တည္ေထာင္ခဲ့တဲ့ တတိယ ျမန္မာ့အင္ပါယာႀကီး၊ ခမည္းေတာ္ ဘဝရွင္မင္းတုန္းမင္းႀကီး ငါးႀကိမ္ေျမာက္ ဗုဒၶစကားေတာ္မ်ားကို ေက်ာက္ထက္အကၡရာတင္ သမိုင္းဝင္ခဲ့တဲ့ သာသနာ့ ႏိုင္ႏိုင္ငံေတာ္ႀကီး သူလက္ထက္က်မွ ျပိဳကြဲ၊ မိစၦာတို႔၏ လက္ေအာက္ ေရာက္ရမည္အေရး မရွက္ခဲ့သည္မဟုတ္၊ ရွက္ခဲ့ရွာေပမေပါ့၊ အခ်ိန္တန္လို႔ အိမ္ျပန္ခဲ့ရသည္ပဲေလ။

လည္းေကာင္း ရတနာဂီရိျမိဳ႔သည္ က်ဳပ္ႏုပ္တို႔ ေနထိုင္သီတင္းသံုးရာ ပူေနးေတာရမွ ေျခာက္နာရီေက်ာ္ေက်ာ္ေလာက္ ကားျဖင့္ သြားရေသာ ခရီးတစ္ခုျဖစ္သည္။ (မိုင္အားျဖင့္ ဘယ္မွ် ေဝးသည္ကို အတိအက်မသိပါ၊ သူတို႔ေျပာေျပာေနေသာ ကီလိုမီတာဆုိတာၾကီးကိုလည္း ယခုတထိ နားမလည္းေသး၊ က်ဳပ္၏ အားနည္းခ်က္ေပါင္းမ်ားစြာမွ တစ္ခုပင္ျဖစ္ေတာ့သည္) မနက္ ငါးနာရီ ဆယ့္ငါးမိနစ္က စထြက္ခဲ့ၾကရာ၊ ေနလယ္ ဆယ့္တစ္နာရီ ထိုးခ်ိန္ဝယ္ သီေပါစံအိပ္သို႔ ေရာက္ရွိခဲ့ၾကသည္။
ျမနန္းစံေက်ာ္ ေရႊနန္းေတာ္ႀကီးေလာက္ မႀကီးက်ယ္ မခမ္းနားေသာ္လည္း၊ ေစာ္ဘြားတို႔၏ ေဟာနန္းတစ္ခုေလာက္ေတာ့ ၾကီးက်ယ္သည္ဟု ဆိုခ်င္ပါသည္။ (ႀကီးက်ယ္သည္ဟု ဆိုျခင္းကား ျခံဝင္က်ယ္၊ အိမ္ အေဆာက္အဦး ႀကီးမားျခင္းကို ဆိုလိုပါသည္၊ အတြင္းအသံုးအေဆာင္မ်ားကိုမဆိုလိုပါ၊ လည္းေကာင္းတို႔ကို ႀကီးႀကီးက်ယ္က်ယ္ ခမ္းခမ္းနားနား မေတြ႔ရေတာ့ေပ၊ ခမ္းနားေကာင္း ခမ္းနားႏိုင္ေပသည္) လည္းေကာင္းစံအိမ္ႀကီးသည္ သာယာလွပ္ေသာ ပင္လယ္ကမ္းေျခ ေပၚတြင္တည္ရွိသည္၊ ေလေကာင္း ေလသန္႔ တို႔ကို တဝႀကီး စာသံုးႏိုင္သည္၊ ပူေနးေတာရလို႔ လူဦးေရးထူထပ္ မြန္းက်ပ္က်ပ္ေနရာမွ လာရေသာေၾကာင့္ ဒီေနရာေလးကို လြန္စြာမွ သေဘာက်မိေတာ့သည္။ ယခုအခါ လည္းေကာင္းစံအိမ္ႀကီးကို အိႏၵိယ ေရွးေဟာင္းသုေတသန ျပတိုက္တစ္ခုအျဖစ္ ျပဳလုပ္ထားသည္၊ စံအိမ္ႀကီးသည္ ႏွစ္ေဆာင္ျပိဳင္ ေဆာက္လုပ္ထားေသာ အေဆာက္အဥိးၾကီးျဖစ္သည္။ တစ္ေဆာင္ႏွင့္ တစ္ေဆာင္ကို (ႏွစ္ထပ္) နတ္လမ္းၾကီးႏွစ္ခုျဖင့္ ခ်ိတ္ဆက္ထားသည္။ ေနာက္ဘက္ ျခံဝင္းေဒါင့္တြင့္ ထမင္းခ်က္ေဆာင္ (စားဖိုးေဆာင္) ေခၚေလမလား၊ အလုပ္သမား တန္းလ်ာ ေခၚေလမလား၊ အေဆာင္အဦး ရွည္ေမွ်ာေမွ်ာႏွစ္ခုလည္း ရွိေလသည္။

ႏွစ္ေဆာင္ျပိဳင္အေဆာင္းၾကီးမွ အေနာက္ဘက္အေဆာင္ကို စတင္ေလ့လာခဲ့သည္၊ ေအာက္ထပ္ ႏွစ္ခန္းဝယ္ အိႏၵိယ ေရွးေဟာင္း ဂဝံေက်ာက္ရုပ္တု အမ်ိဳးမ်ိဳး (အမ်ိဳးအစား ၂၀ မွ်) ကို ျပသထားသည္။ အျခားတစ္ခန္းမွာ သူတို႔၏ ရံုးခန္းအျဖစ္ အသံုးျပဳထားသည္ကို ေတြခဲ့ရသည္။ အေပၚထပ္သို႔ ကၽြန္းသားေလွခါး လိမ္ေကာက္ေကာက္ ႏွစ္ခုျဖင့္ ခန္းနားထည္ဝါစြာ တပ္ဆင္ထားသည္၊ အခန္းၾကီး သံုးခန္းရွိျပီး၊ အလယ္ခန္းဝယ္ သီေပါမင္းႀကီး၏ ဘုရားခန္းျဖစ္မည္ဟု ယူဆရေသာ အခန္း၌၊ သီေပါမင္း မင္းသားဘဝက၊ စစ္သူႀကီးဝတ္စံုျဖင့္ ဓါးရွည္ကိုင္ကာ၊ ထိုင္ခံုတြင္ထိုင္းၿပီး၊ ဝင့္ၾကြားခဲ့ဟန္ ပန္ခ်ီပံုကို ခ်ိတ္ဆြဲထားသည္၊ ေဘးတစ္ခ်က္တြင့္ သူ၏ မိဘုရားတို႔ပံုမ်ား၊ သူ၏ အခ်စ္ေတာ့ အဖြားတုတု၏ ဓါတ္ပံုတစ္ပံု၊ ၾကမ္းျပင္တြင္ မင္းႀကီးထိုင္ခဲ့ဟန္ ရွိေသာ သစ္သား ကတီပါခင္း ထိုင္းခုန္လိုလို ေညာင္ေစာင္းလိုလို (ထိုင္ခံုဟုေျပာရေအာင္ကလည္း အလ်ားရွည္၏၊ ေညာင္းေစာင္ဟု ေျပာရေအာင္ကလည္း ေျခတန္ရွည္ေနျပန္၏) ခံုးႏွစ္ခု၊ ကုလားထိုင္ ကတီပါခင္း (တစ္ေယာက္ထိုင္) တစ္ခု ရွိေနသည္။ ဓါတ္ပံု ရိုက္ခြင့္မရွိပါ (သို႔ေသာ္ ဝါသနာကို တားမရေသာေၾကာင့္ တစ္ပံုေတာ့ ခိုးရိုက္ခဲ့ေသးသည္)
ဘယ္ဘက္အခန္းဝယ္၊ ဟိႏၵဴလူမ်ိဳးမ်ား ကိုးကြယ္ေသာ ဂင္းနစ္ေခၚ (ဆင္ဦးေခါင္းႏွင့္လူ နတ္ဘုရားရုပ္) ဆြာရသတီေခၚ (လက္ေခ်ာင္းမ်ားေသာ နတ္မိဘုရား) စေသာ ေရွးေဟာင္းအရုပ္မ်ားႏွင့္ ေရွးေဟာင္း ေၾကးအိုး ေျမအိုးႀကီးမ်ားကို ေဘးပတ္ပတ္လယ္တြင္ ျပသထားသည္။ အလယ္တည့္တည္တြင္မူ ေရေျမြတစ္ေကာင္ အုပ္မိုးထားေသာ ရႈီဝလိဂၤ ႀကီးက အခန္႔သား ေနရာယူထားေလသည္။
ညာဘက္အခန္းတြင္မူ သီေပါမင္းႏွင့္ သမီးေတာ္တို႔၏ အုပ္ဂူဓါတ္ပံုမ်ား အျခား ကၽြႏုပ္နားမလည္းေသာ ရတနာဂီရိမွ အထင္ကရ ေနရာ အေဆာက္အဦး ဓါတ္ပံုတို႔ကို ျပသထားေလသည္။


ယခင္ အပါတ္က သီေပါမင္းနန္းေတာ္၏ ပထမပိုင္းႏွင့္ ဂူသင္းခ်ိဳင္းတို႔ အေၾကာင္းကို ေတြျမင္ခဲ့ရသည္အတိုင္းေရးခဲ့ပါျပီး၊ ယခု က်န္ရွိေနေသးေသာ အစိတ္အပိုင္းတို႔ကို ေရးပါဦးမည္။ မင္းၾကီး၏ အက်ဥ္းစံ နန္ေတာ္ဝယ္ အေဆာင္ႀကီးႏွစ္ခု တြဲထားပါသည္။ ယခု ျမင္ရေသာ ပံုမွာ အေရွ.ေဆာင္ျဖစ္ပါသည္။ ေသျခာၾကည့္ပါက အေနာက္ေဆာင္၏ အစိတ္အပိုင္းတစ္ခုကို ပထမပံု၏ ဘယ္ဘက္တြင္ ေတြ႕ျမင္ႏိုင္ပါသည္။ ယခု ေရွတည့္တည့္ အေဆာင္အေၾကာင္းကိုေျပာပါမည္။ တကယ္တမ္းမွာ သည္အေဆာင္ႀကီးကို ေသာ့ခတ္ တံခါးပိတ္ထားပါသည္၊ ျပတိုက္အျဖစ္ အသံုးမျပဳေသးပါ။ လံုးျခံဳေရး တာဝန္ခံမ်ားမွ ပူေနးေတာရ ဆရာေတာ္မ်ားကို သီးျခားဖြင့္ေပးျခင္းျဖစ္ပါသည္။ အိႏၵိယ သားတို႔ကို ဝင္ခြင့္မျပဳေပ။ တံခါးဖြင့္လိုက္ေသာ အခါဝယ္ ခုိငွက္မ်ား ထပ်ံၾကေလေတာသည္။ တခ်ိဳ႕ေနရာ မိုးယိုထားဟန္ရွိသည္၊ ဝရန္တား တစ္ေလ်က္ေတာ့ ခိုေခ်းတို႔ျဖင့္ ညစ္ေပေနသည္။ သည္အေဆာင္သည္လည္း အခန္းၾကိး သံုးခန္းကို အခ်ိဳးက် ေပါင္းစပ္ထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။ (သာဝတၳိ ျမန္မာေက်ာင္းဆရာေတာ္ ဦးႀသဘာသ ေရးသားေသာ "အိႏၵိယႏိုင္ငံ သီေပါမင္းနန္းေတာ္" စာအုပ္ဝယ္ ေဆာက္လုပ္သည္ ကုမၸဏီကအစ အသံုးျပဳထားသည္ ကၽြန္းသား ေက်ာက္ျပား အဆံုး အေသးစိတ္ ေရးထားပါသည္ မမွတ္မိေတာ့ပါ) အလယ္ခန္းမၾကီးသည္ "ညီမူရာခန္းမ" (ဝါ) "ညီလာခံခန္းမ" ျဖစ္မည္ထင္ပါသည္။ ကၽြန္းသစ္တို႔ျဖင့္ ေသျခာစြာ အလွဆင္ထားသည္။ ႏွစ္ဘက္ ေဘးခန္းေတြကေတာ့ မိဘုရာမ်ားအခန္းဟု ယူဆရပါသည္ အိမ္သာ ေရခ်ိဳးခန္းတို႔ျဖင့္ ျပည့္ျပည့္စံုစံု ရွိပါသည္။ သို႕ေသာ္ လင္းႏို႔ေခ်းရနံတိုျဖင့္ ဖံုးလြမ္းေနပါသည္။
ဒုတိယ ပံုမွာ နန္းေတာ္ ဝရန္တာမွ ပင္လယ္ဘက္ျမင္ရေသာ ရႈခင္းျဖစ္သည္။ သာသာယာယာ ရွိလွေပသည္။ အက်ဥ္စံဘဝမဟုတ္ဘဲ အနားယူဘဝျဖစ္ခဲ့ပါမူ မင္းၾကီးအတြက္ ဘယ္ေလာက္ေကာင္းလိုက္မလဲ။
မင္းႀကီး၏ သမီးေတာ္မ်ားအေၾကာင္းကို ေျပာခ်င္ေသာ္လည္း အက်ယ္တဝင့္ မေျပာလိုေတာ့ေပ။ စာဖတ္သူမ်ား သိထားသည့္အတိုင္း သီေပါမင္း မိန္းမေၾကာက္ရသည္မွာ အျမင့္စံ ရွင္ဘုရင္ဘဝတြင္မက အက်ဥ္းစံ အိမ္နိမ္႔ ဘဝအထိပင္ျဖစ္သည္။ မင္းၾကီးသည္ သမီးေတာ္မ်ား အခ်ိန္တန္ အရြယ္ေရာက္္ၾကသည္ကို သိေတာ္မူသျဖင့္ သီးခ်ိန္တန္သီး ပြင့္ခ်ိန္တန္ ပြင့္ ဆိုသလို႔ ျမန္မာျပည္မွ မင္းညီမင္းသားမ်ားျဖင့္ လက္ဆက္ေပးရန္ အားထုပ္ခဲ့ဘူးသည္ဟူ၏၊ သို႔ေသာ္ အထမေျမာက္ခဲ့ေပ၊ အထမေျမာက္ေသာေၾကာင့္ ျမန္မာျပည္မွ အတူလိုက္ပါလာေသာ အလုပ္အေၾကြးတို႔ျဖင့္ လက္ဆက္ေပးရန္ ဆက္လက္အားထုပ္ေသာအခါ၊ မိဘုရားႀကီး စုဘုရားလတ္မွ မင္းမ်ိဳးမင္းႏြယ္ မဟုတ္ေသာေၾကာင့္ သမီးမ်ားႏွင့္ သေဘာမတူဟူ၏၊ သို႔ပါေသာေၾကာင့္ ကၽြန္ထက္ပင္ စိတ္ဓါတ္ညံ့ဖ်င္းေသာ ေအာက္တန္းက်ေသာ ေက်းကုလားႏွင့္ ညားခဲ့သည္ဟူ၏။ သို႔ေသာ္ မင္းႀကီးသည္ ျမန္မာ့ရွင္ဘုရင္းမ်ားအနက္ တစ္ဦးတည္းေသာ ပထမေက်ာ္ ဘုရင္ဟူသတည္း။ လည္းေကာင္းနန္းေတာ္မွ သမိုင္းေက်ာက္စာဝယ္ (Thibaw, Khig of Burma, now called Myanmar was a unique personality. His educational achievement was marked with the Padhamarakyaw - a highest degree in Pali. Thibaw was the only king to achieve this degree in the entire Myanmar History. He had a great respect and love for Buddhist religion and monks. but his love for religion was not blind. He welcomed reforms. He invited suggestions from his courtiers and citizens for reforming religion and administration. Thibaw indeed loved his subjects. publishing law books, creating a code of conduct for his officers and townheads are some of the examples of his welfare orientedness. he spent considerable Royal money for freeing slaves and for their rehablitation. such a steady progress of Myanmar in the reign of Thibaw was eclipsed by British machinations as the Britishers found Thibaw a major obstacle in their profitable trade. the warring British defeated Thibaw and captured him. (20 Nov, 1885) စသည္စသည္ျဖင့္ စတမ္းေရးထိုးထာေလးသည္။ ဂုဏ္ယူထိုက္ပါေပစြ။ ကိုရင္အာယု ကိုရင္ဘဝက စာခ်ဘုန္းၾကီး တစ္ပါး၏ ပံုျပင္တစ္ပုဒ္ကို သတိရမိသည္××××××××
(စာခ် ဆရာေတာ္ == မင္းသားေလး အကုသိုလ္စိတ္ ဒြါဒသလို က်မ္းဂန္းပါဠိ အလာရွိေတာ္မူတယ္၊ အဲဒီေတာ့ အကုသိုလ္စိတ္ ဘယ္ႏွစ္ပါးရွိလည္း)
မင္းသား ====== တစ္ဆယ့္နွစ္ပါး (၁၂) ပါ အရွင္ဘုရား။
စာခ်ဆရာေတာ္ = မင္သားေလ ေတာ္လိုက္တာ ) ဟူသတည္း။

စိတ္မေကာင္းစရာ တစ္ခုမွာ ရႈီဝလိဂ္ ရုပ္တုတစ္ခုကို ေရွးေဟာင္းပစၥည္းတစ္ခုအေနျဖင့္ မင္းၾကီး၏ ဘုရားခန္းေဘးဝယ္ ေနရာခ်ထားေသာ အိႏၵိယတို႔၏ ညစ္ပတ္ေသာ၊ ယုတ္မာေသာ၊ ေအာက္တန္းက်ေသာ၊ သူတို႔ကို သူတို႔ ဇာတ္ျမင့္ဟု အတၱကို ကိုင္စြဲထားေသာ၊ စိတ္ဓါတ္ပင္၊ (သာဝတၳိျမန္မာေက်ာင္းဆရာေတာ္၏ စာအုပ္ဝယ္ သည္ေနရာ၌ ဗုဒၶဆင္းတုေတာ္ တစ္ဆူ ရွိခဲ့သည္ဟူ၏၊ ယခု မရွိေတာ့ေပ) ကိုရင္အာယု သိခဲ့သည္ကား သည္မွ်သာျဖစ္ေတာ့သည္။

ေက်းဇူးတင္ပါသည္။
ကိုရင္အာယု (သီတဂူ)
ပူေနးေတာရ