မဟာယာန္ဆိုသည္မွာ
၁။ ။ ျမတ္စြာဘုရား၏ ပညတ္ေတာ္မူအပ္ေသာ ဝိနည္းတရားေတာ္ကို သင္ၾကားနာယူျခင္းမျပဳဘဲ အက်င့္သီလျဖဴစင္စြာ က်င့္ၾကံအားထုတ္က နိဗၺာန္သို႔လည္းေကာင္း ထာဝရဘုရားသို႔လည္းေကာင္း ေရာက္ႏိုင္သည္ဟုအယူရွိသည္လည္းတစ္ေၾကာင္း။
၂။ ။ ျမတ္စြာဘုရား သက္ေတာ္ထင္ရွားရွိေတာ္မူစဥ္က ရုပ္တုေတာ္ ဆင္းတုေတာ္တို႔ကို ကိုးကြယ္ရန္ မေဟာၾကားခဲ့ေသာ္လည္း လူရွင္အေပါင္းတို႔၏ စိတ္ဓါတ္ကို ပသာဒနိယ်ျဖစ္ေစ၍ နိဗၺာန္မဂ္ဖိုလ္သို႔ေရာက္ေစတတ္ေသာတရားမွာ ရုပ္ပြားေတာ္ကို ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္သည္မွတစ္ပါး တျခားနည္းလမ္းမရွိဟု အယူရွိသည္လည္းတစ္ေၾကာင္း။
၃။ ။ေဂါတမျမတ္စြာဘုရားသည္ ပရိနိဗၺာန္စံဝင္ေတာ္မူေလျပီးေသာ္လည္း ထာဝရဘုရားကဲ့သို႔ ျဖစ္ေနဟန္လကၡဏာရွိသည္ဟူ၍လည္းတစ္ေၾကာင္း။။
ဤကဲ့သို႔ အယူရွိျခင္းေၾကာင့္ ဘုရားရုပ္တုေတာ္မ်ားကို ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္သည္သာမက ႏုစဥ္ကာလပင္ ျဖစ္ခဲ့ဖူးေသာ ေဗာဓိသတၱေခၚ ဘုရားေလာင္းရုပ္ပြားမ်ားကိုပါ ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ၾကေလေတာ့သည္။
ထို႔ျပင္ ေလးသေခ်ၤႏွင့္ ကမၻာတစ္သိန္းကာလပတ္လံုး ပါရမီေတာ္အဆူဆူတို႔ကို ျဖည့္က်င့္ေတာ္မူသည္မွ ရအပ္ေသာ ဘုရားရွင္၏ဘဝသည္ မည္သည့္နည္းႏွင့္မွ ပရိနိဗၺာန္မျပဳႏိုင္တန္ရာ။ အၾကင္အခါ ကမၻာေလာကဓါတ္ၾကီးရွိ နတ္ လူ ျဗဟၼာအေပါင္းတို႔သည္ တရားရွိအံ၊ ထိုအခါ ကြယ္ပ၍ တစ္ေနရာမွ ရႈစားေနလတၱံ႔။ အၾကင္အခါ၌ တရားပ်က္အံ့၊ ထိုအခါ ျပန္္လည္၍ ပြင့္လာေတာ္မူလတၱံ႔ဟု ဟိႏၵဴဝါဒကဲ့သို႔ အယူရွိၾကေလသည္။ ဤမည္ေသာအေၾကာင္းတို႔ေၾကာင့္ မဟာယာန္ဂိုဏ္းဟု ေပၚေပါက္လာေလသည္။
ခရစ္ႏွစ္ ၂၀၀-မွ ၉၀၀ အထိမဟာယာန္သာသနာသည္ အိႏၵိယ ျပည္ၾကီးတစ္ခုလံုးတြင္ အလြန္စည္ပင္ျပန္႔ပြားခဲ့ရာ အေရးၾကီးေသာေက်ာင္း ေစတီ ပုထိုးစသည္တို႔ကိုလည္း ဤဂိုဏ္းသားတိုကသာ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ရေလသည္။
ထိုေခတ္က ထုလုပ္ခဲ့ေသာ သိန္း သန္းကုေဋမကေသာ ဘုရားရုပ္တုေတာ္မ်ားႏွင့္ ဘုရားေလာင္းရုပ္တုေတာ္မ်ား အဝေလာကိေတဆြရအရုပ္မ်ား တာရာေဒဝီနတ္သမီးရုပ္တုမ်ားကို ေက်ာင္းတိုင္း ပုထိုးတိုင္း၌ ယခုတိုင္အထင္အရွားေတြ႔ျမင္ရေလသည္။ ဤမဟာယာန္သာသနာကို ဗုဒၶဝါဒႏွင့္ ဟိႏၵဴဝါဒ ႏွစ္ခုစလံုး ေရာေႏွာထားေသာ သာသနာဟုေခၚဆိုပါက မွားနိဳင္မည္မဟုတ္ေပ။။
သို႔ေသာ္ ကၽြန္ဳပ္တို႔ ေထရဝါဒီသာသနာေတာ္၌လည္း ရုပ္တုေတာ္ကိုကိုးကြယ္ေသာ အေလ့အလာရွိေနေပသည္။ အေသာကမင္းၾကီး လက္ထက္ေတာ္ကလည္း ရုပ္တုေတာ္မ်ားကို လွဴဒါန္းခဲ့ေၾကာင္းႏွင့္ ေက်ာက္စာအခ်ိဳ႕တါင္ ဖတ္ရႈရျပန္ေလသည္။ သို႔ေသာ္ ရုပ္ပြားေတာ္ကို ကိုးကြယ္ေသာအေလ့အလာမွာ ပရိနိဗၺာန္္စံဝင္ေတာ္မူေလျပီးေသာ ဘုရားရွင္ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ၾကီးအား အမွတ္တရရွိေစရန္ႏွင့္ ၾကည္ညိဳျခင္းပသာဒရွိေစရန္အျပင္ ထိုသို႔အမွတ္တရၾကညညိဳျခင္းျဖင့္ ကုသိုလ္တရားမ်ားပြားမ်ားၾကေစရန္၊ သာသနာေတာ္လည္း မတိမေကာ မပေပ်ာက္ေစရန္ အဓိကရည္ရြယ္ခ်က္ရွိရာကား ဤဓေလ့ထံုးစံမွာ အလြန္ပင္ မြန္ျမတ္လွေပသည္။ ဆက္လက္၍ေရးသာရမည္ဆိုပါမူ ဘုရား ေက်ာင္း ေစတီပုထိုးတို႔ကို မ်က္ေမွာက္၌ အထင္အရွား ဖူးေျမာ္ၾကရသျဖင့္ သာသနာေတာ္ၾကိလည္း ယေန႔အထိ မတိမ္ေကာ မကြယ္ပႏိုင္ေသးဟု ဆိုႏိုင္စရာရွိ၏။ ကမၻာေပၚတြင္ ဘာသာၾကီးေလးခုရွိရာ အစၥလာမ္ဘာသာမွတစ္ပါး အားလံုးေသာဘာသာတို႔၌ ရုပ္တုေတာ္ကို ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ျခင္းအေလ့အလာသည္ ရွိကုန္၏။ သို႔ေသာ္ ရုပ္တုေတာ္ကို ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ျခင္းကား အစၥလာမ္ဘာသာဝင္မ်ားအဖို႔ ဧရာမ ဆန္႔က်င္ဘက္ၾကီးတစ္ခုေပတည္း။။
ေမဃဝတီဆရာေတာ္ ဦးနာရဒ
မဟာယာနဆိုတာဘာလည္းဟု မၾကာခဏေမးေလ့ရွိေသာ ညီငယ္ ညီမငယ္တို႔အက်ိဳးစီးပြားအလို႔ငွါ (လက္လမ္းမွိီရာ) သိသေလာက္ရွာေဖြတင္ျပအပ္ပါသည္။ အားလံုးကို ေက်းဇူးတင္လ်က္ ။။
(ကိုရင္အာယု မန္းသီတဂူ)
၁။ ။ ျမတ္စြာဘုရား၏ ပညတ္ေတာ္မူအပ္ေသာ ဝိနည္းတရားေတာ္ကို သင္ၾကားနာယူျခင္းမျပဳဘဲ အက်င့္သီလျဖဴစင္စြာ က်င့္ၾကံအားထုတ္က နိဗၺာန္သို႔လည္းေကာင္း ထာဝရဘုရားသို႔လည္းေကာင္း ေရာက္ႏိုင္သည္ဟုအယူရွိသည္လည္းတစ္ေၾကာင္း။
၂။ ။ ျမတ္စြာဘုရား သက္ေတာ္ထင္ရွားရွိေတာ္မူစဥ္က ရုပ္တုေတာ္ ဆင္းတုေတာ္တို႔ကို ကိုးကြယ္ရန္ မေဟာၾကားခဲ့ေသာ္လည္း လူရွင္အေပါင္းတို႔၏ စိတ္ဓါတ္ကို ပသာဒနိယ်ျဖစ္ေစ၍ နိဗၺာန္မဂ္ဖိုလ္သို႔ေရာက္ေစတတ္ေသာတရားမွာ ရုပ္ပြားေတာ္ကို ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္သည္မွတစ္ပါး တျခားနည္းလမ္းမရွိဟု အယူရွိသည္လည္းတစ္ေၾကာင္း။
၃။ ။ေဂါတမျမတ္စြာဘုရားသည္ ပရိနိဗၺာန္စံဝင္ေတာ္မူေလျပီးေသာ္လည္း ထာဝရဘုရားကဲ့သို႔ ျဖစ္ေနဟန္လကၡဏာရွိသည္ဟူ၍လည္းတစ္ေၾကာင္း။။
ဤကဲ့သို႔ အယူရွိျခင္းေၾကာင့္ ဘုရားရုပ္တုေတာ္မ်ားကို ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္သည္သာမက ႏုစဥ္ကာလပင္ ျဖစ္ခဲ့ဖူးေသာ ေဗာဓိသတၱေခၚ ဘုရားေလာင္းရုပ္ပြားမ်ားကိုပါ ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ၾကေလေတာ့သည္။
ထို႔ျပင္ ေလးသေခ်ၤႏွင့္ ကမၻာတစ္သိန္းကာလပတ္လံုး ပါရမီေတာ္အဆူဆူတို႔ကို ျဖည့္က်င့္ေတာ္မူသည္မွ ရအပ္ေသာ ဘုရားရွင္၏ဘဝသည္ မည္သည့္နည္းႏွင့္မွ ပရိနိဗၺာန္မျပဳႏိုင္တန္ရာ။ အၾကင္အခါ ကမၻာေလာကဓါတ္ၾကီးရွိ နတ္ လူ ျဗဟၼာအေပါင္းတို႔သည္ တရားရွိအံ၊ ထိုအခါ ကြယ္ပ၍ တစ္ေနရာမွ ရႈစားေနလတၱံ႔။ အၾကင္အခါ၌ တရားပ်က္အံ့၊ ထိုအခါ ျပန္္လည္၍ ပြင့္လာေတာ္မူလတၱံ႔ဟု ဟိႏၵဴဝါဒကဲ့သို႔ အယူရွိၾကေလသည္။ ဤမည္ေသာအေၾကာင္းတို႔ေၾကာင့္ မဟာယာန္ဂိုဏ္းဟု ေပၚေပါက္လာေလသည္။
ခရစ္ႏွစ္ ၂၀၀-မွ ၉၀၀ အထိမဟာယာန္သာသနာသည္ အိႏၵိယ ျပည္ၾကီးတစ္ခုလံုးတြင္ အလြန္စည္ပင္ျပန္႔ပြားခဲ့ရာ အေရးၾကီးေသာေက်ာင္း ေစတီ ပုထိုးစသည္တို႔ကိုလည္း ဤဂိုဏ္းသားတိုကသာ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ရေလသည္။
ထိုေခတ္က ထုလုပ္ခဲ့ေသာ သိန္း သန္းကုေဋမကေသာ ဘုရားရုပ္တုေတာ္မ်ားႏွင့္ ဘုရားေလာင္းရုပ္တုေတာ္မ်ား အဝေလာကိေတဆြရအရုပ္မ်ား တာရာေဒဝီနတ္သမီးရုပ္တုမ်ားကို ေက်ာင္းတိုင္း ပုထိုးတိုင္း၌ ယခုတိုင္အထင္အရွားေတြ႔ျမင္ရေလသည္။ ဤမဟာယာန္သာသနာကို ဗုဒၶဝါဒႏွင့္ ဟိႏၵဴဝါဒ ႏွစ္ခုစလံုး ေရာေႏွာထားေသာ သာသနာဟုေခၚဆိုပါက မွားနိဳင္မည္မဟုတ္ေပ။။
သို႔ေသာ္ ကၽြန္ဳပ္တို႔ ေထရဝါဒီသာသနာေတာ္၌လည္း ရုပ္တုေတာ္ကိုကိုးကြယ္ေသာ အေလ့အလာရွိေနေပသည္။ အေသာကမင္းၾကီး လက္ထက္ေတာ္ကလည္း ရုပ္တုေတာ္မ်ားကို လွဴဒါန္းခဲ့ေၾကာင္းႏွင့္ ေက်ာက္စာအခ်ိဳ႕တါင္ ဖတ္ရႈရျပန္ေလသည္။ သို႔ေသာ္ ရုပ္ပြားေတာ္ကို ကိုးကြယ္ေသာအေလ့အလာမွာ ပရိနိဗၺာန္္စံဝင္ေတာ္မူေလျပီးေသာ ဘုရားရွင္ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ၾကီးအား အမွတ္တရရွိေစရန္ႏွင့္ ၾကည္ညိဳျခင္းပသာဒရွိေစရန္အျပင္ ထိုသို႔အမွတ္တရၾကညညိဳျခင္းျဖင့္ ကုသိုလ္တရားမ်ားပြားမ်ားၾကေစရန္၊ သာသနာေတာ္လည္း မတိမေကာ မပေပ်ာက္ေစရန္ အဓိကရည္ရြယ္ခ်က္ရွိရာကား ဤဓေလ့ထံုးစံမွာ အလြန္ပင္ မြန္ျမတ္လွေပသည္။ ဆက္လက္၍ေရးသာရမည္ဆိုပါမူ ဘုရား ေက်ာင္း ေစတီပုထိုးတို႔ကို မ်က္ေမွာက္၌ အထင္အရွား ဖူးေျမာ္ၾကရသျဖင့္ သာသနာေတာ္ၾကိလည္း ယေန႔အထိ မတိမ္ေကာ မကြယ္ပႏိုင္ေသးဟု ဆိုႏိုင္စရာရွိ၏။ ကမၻာေပၚတြင္ ဘာသာၾကီးေလးခုရွိရာ အစၥလာမ္ဘာသာမွတစ္ပါး အားလံုးေသာဘာသာတို႔၌ ရုပ္တုေတာ္ကို ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ျခင္းအေလ့အလာသည္ ရွိကုန္၏။ သို႔ေသာ္ ရုပ္တုေတာ္ကို ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ျခင္းကား အစၥလာမ္ဘာသာဝင္မ်ားအဖို႔ ဧရာမ ဆန္႔က်င္ဘက္ၾကီးတစ္ခုေပတည္း။။
ေမဃဝတီဆရာေတာ္ ဦးနာရဒ
မဟာယာနဆိုတာဘာလည္းဟု မၾကာခဏေမးေလ့ရွိေသာ ညီငယ္ ညီမငယ္တို႔အက်ိဳးစီးပြားအလို႔ငွါ (လက္လမ္းမွိီရာ) သိသေလာက္ရွာေဖြတင္ျပအပ္ပါသည္။ အားလံုးကို ေက်းဇူးတင္လ်က္ ။။
(ကိုရင္အာယု မန္းသီတဂူ)
No comments:
Post a Comment