Tuesday, May 15, 2012

ဗုဒၶသမို္င္း

                                                           ဗုဒၶသမို္င္း
                          နေမာတႆ ဘဂဝေတာ အရဟေတာ သမၼာမၺဳဒၶႆ


မဟာေဗာဓိ ( ဝါ ) ဗုဒၶဂယာ
      ဘဂဝါ အတုလ တိပရဝသခင္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ၾကီး၏  သဗၺညဳတထင္ရွား ဘုရားအျဖစ္သို႔  ေရာက္ရွိေတာ္မူေသာေနရာကား မဟာေဗာဓိေခၚ ဗုဒၶဂယာၿမိဳ႕ပင္ျဖစ္ေတာ့သည္။      ထိုၿမိဳ႕သည္ အိႏၵိယျပည္ ဘီဟာနယ္
ဂယာဒိစၾတိတ္တြင္ တည္ရွိေလသည္။ ဤစာအုပ္တြင္ ဘုရားရွင္ကိုယ္ေတာ္ျမတ္၏လက္ထက္ေတာ္မွစ၍ သာသနာဒါယကာ သီရိဓမၼာေသာကမင္းၾကီးလက္ထက္တိုင္ေအာင္ ဗုဒၶဂယာႏွင့္ပတ္သက္ေသာ
အေၾကာင္းအတၳဳပၸတၱိမ်ားကိုမေဖာ္ျပပဲ သီရိဓမၼာေသာကမင္းမွသည္ ယေန႕ထိျဖစ္ပ်က္ခဲ့ေသာ၊  ျဖစ္ပ်က္လ်က္ရွိေသာ မဟာေဗာဓိ၏ၾကမၼာဆိုးကိုသာ
ခရားေစ့တြင္းက် ေဝဖန္ေရးသားလုိေပသည္။ ဗုဒၶဂယာၿမိဳ႕ရွိ မဟာေဗာဓိပင္ႏွင့္ သတၱဌာနတည္းဟူေသာ ဗုဒၶရွင္ေတာ္ကိ္န္းဝပ္စမၸါယ္ေတာ္မူေသာေနရာမ်ားသည္  ကမၻာေပၚရွိ ဗုဒၶဘာသာဝင္အေပါင္းတို႔၏ ဘာသာေရးကိစၥႏွင့္စပ္လ်ဥ္းလ်က္ အေရးၾကီးေသာ အျမတ္ဆံုးေနရာဟုေခၚရေပမည္။

ဘာသာၾကီး ၄-ဘာသာႏွင့္အျမတ္ဆံုးေနရာ ၄-ရပ္
   ကမၻာေပၚတြင္ ဗုဒၶဘာသာ၊ ဟိႏၵဴဘာသာ၊ ခရစ္ယာန္ဘာသာႏွင့္ အစၥလာမ္ဘာသာဟူ၍
ဘာသာၾကီး ၄-ခုရွိရာ ဟိႏၵဴဘာသာဝင္တို႔အဖို႔ ဗာရာဏသီ၊ အယုဒၶယ၊ ၿဗိႏၵာဗန္၊ ဟရိဒြာရာႏွင့္ မထူရာၿမိဳ႕တိို႔သည္ အျမတ္ဆံုးေသာၿမိဳ႕မ်ားျဖစ္၍ ထိုၿမိဳ႕ၾကီးမ်ားရွိ ေက်ာင္းကန္ေစတီပုထိုး စေသာ ဘာသာေရးအေဆာက္အအံုမ်ားကို ဟႏၵိဴတို႕ကသာပိုင္ဆိုင္အုပ္ခ်ဳပ္လ်က္ ရွိေလသည္။ ခရစ္ယာန္ဘာသာ၀င္တို႕၏အျမတ္ဆံုးေနရာမွာ ပါလက္စတိုင္းျပည္ ေဂ်ရုဆလင္ျမိဳ႕တြင္ရွိေသာ
ခရစ္ေတာ္ေယရႈကို ေမြးဖြားရာအရပ္ပင္ျဖစ္၍ ထိုေနရာကိုလည္း ခရစ္ယာန္တို႕ကသာ
သေဘာက်စီမံအုပ္ခ်ဳပ္လ်က္ရွိေလသည္။ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္တို႕၏ အျမတ္ဆံုးေသာေနရာမွာ  အလာသခင္၏တမန္ေတာ္မိုဟာမက္ကို ေမြးဖြားရာအရပ္ျဖစ္ေသာ အာရပ္ျပည္ရိွ မကၠာျမိဳ႕ႏွင့္၄င္း၏သခၤ်ဳိင္း ရွိရာေမဒီနာျမိဳ႕တို႕ျဖစ္ေလသည္။  ထိုေနရာတို႕ကိုလည္း အာရပ္ျပည္သားမူဆလင္မ်ားကသာ
ပိုင္ဆိုင္အုပ္ခ်ဳပ္လ်က္ရွိေလသည္။  ဗုဒၶဘာသာ၀င္အေပါင္းတို႕၏အျမတ္ဆံုး အေရးၾကီးဆံုးေသာ  ေနရာကား ဗုဒၶဘုရား၏ပြင့္ေတာ္မူရာႏွင့္သတၱဌာနတည္ရာျဖစ္ေသာ
မဟာေဗာဓိေခၚ ဗုဒၶဂယာျမိဳ႕ပင္ ျဖစ္ေတာ့သည္။

ေၾကကြဲဖြယ္ေကာင္းေသာ ဗုဒၶဂယာ
       ဤေရြ႕ဤမွ်ပင္အထြတ္အျမတ္ဆံုးျဖစ္ေသာ္လည္းဗုဒၶဘာသာ၀င္မဟုတ္သူ၊ ဗုဒၶရန္သူၾကီးတစ္ဦးကပုိင္ဆိုင္ထားျခင္းေၾကာင့္၀မ္းနည္းေၾကကြဲဖြယ္ရာေတြ႕ျမင္ရသည္ကား…
၁။      ေစတီပုထိုးစသည္တို႕မွာ ေနာက္ေဖးအိမ္သာတမွ် ညစ္ပတ္လ်က္ရွိျခင္း။
၂။      ဖူးေျမာ္သူတို႕အား သမာဓိမရႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ရာေထာင္မကေသာ
          သူေတာင္းစားမ်ားကလာေရာက္ကာ ဆူဆူပူပူေတာင္းခံၾကျခင္း။
၃။      ဗုဒၶ၀ါဒႏွင့္ဆန္က်င္ဘက္ျဖစ္ေသာ ဟိႏၵဴမဟာေဒ၀လိင္ရုပ္ၾကီးတစ္ခုကိ
          ေစတီေတာ္ၾကီးေအာက္ထပ္ရွိ ရုပ္ပြားေတာ္ေရွ႕၌ခ်ထားျခင္း။
၄။      ဆြမ္းေတာ္ကပ္၊ ဆီမီးပူေဇာ္ေသာအခါ ဆုေတာင္းလို႕     မဆံုးမီမွာပင္
          အလစ္၀င္သုတ္ေလ့ရွိျခင္း။
၅။      မုဥၥလိႏၵာေရအိုင္ေတာ္၌ ေရခ်ိဳးျခင္း၊ ညစ္ပတ္ေသာအ၀တ္မ်ားကို
         ဖြတ္ေလွ်ာ္ျခင္း၊ မစင္ေဆးျခင္း။
၆။      ေစတီ၊ ပုထိုးပ်က္မ်ားမွ အုတ္ေက်ာက္မ်ားျဖင့္ အိမ္ေဆာက္ျခင္း၊
         ဆင္တင္းကုတ္၊ ျမင္းတင္းကုတ္ႏွင့္ မစင္အိမ္သာလုပ္ျခင္း။
       ဤကဲ့သို႕ယုတ္မာေသာညစ္ပတ္ပံုမ်ားကို ေတြ႕ျမင္ၾကေသာ
ကၽြႏ္ုပ္ႏွင့္တကြဗုဒၶဘာသာ၀င္အေပါင္းတို႕သည္ဤမွ်မြန္ျမတ္ေသာေနရာေတာ္ကို
ဘာသာျခားလက္တြင္းမွ မိမိတို႕လက္၀ယ္ေရာက္ရွိလာေအာင္
ၾကိဳးစားအားထုတ္သင့္လွေပသည္။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္အေပါင္းတို႕၏
အမြန္ျမတ္ဆံုးေသာဗုဒၶဂယာကို ဗုဒၶဘာသာတို႕ကသာ ပုိင္ဆိုင္ရမည္ဟု
ေတာင္းဆိုခဲ့ေသာ္ မည္သူ၊ မည္၀ါကမွ တရားနည္းလမ္းမက်ဟု
ေ၀ဖန္ႏိုင္မည္မဟုတ္ေပ။ ဤတြင္ ကၽြႏ္ုပ္သည္ ဤစာအုပ္ကိုဖတ္သူတိုင္း
သိရွိၾကေစရန္ ဗုဒၶဘာသာပိုင္မဟုတ္ေသာ အိႏိၵယျပည္စတိတ္မင္းသတင္းစာ၌
ေ၀ဖန္ေရးသားထားသည္ကို ေရးသားေဖာ္ျပလိုက္ပါအံ့။
Statement of object and reasons
The Maha Bodhi Temple at Buddhagaya is most Sacred Shrine of Buddhist
World, as it stands on the spot where Lord Buddha attained Supreme
Wisdom. It is to the Buddhist what Macca is to the Muslim, Ayodhya to
Hindu and Jerusalem to Christian. It is in the hands of a
non-Buddhist, the Saivite Mahanth of Buddhagaya. For many years past
the Buddhists have been greaty dissatisfied with his management of the
temple and temple Land. They have expressed their strong desire to
have them restored to their control. The desire is but natural and
this bill is intended to make provision for the better management of
the temple and temple Land and for their restoration to the Buddhist
of India, Burma and Ceylon without prejudice to the right of Hindus to
worship the image of Buddha in the temple and to offer Pinda at the
Bodhi Tree to the north of the temple.

  ဥပေဒျပဳရျခင္း အေၾကာင္းရင္းခံေဖာ္ျပခ်က္
      ဗုဒၶဂယာၿမိဳ႕တြင္ တည္ရွိေသာ မဟာေဗာဓိေစတီေတာ္ျမတ္၏ေနရာ တြင္
ဗုဒၶဘုရားရွင္သည္ သဗၺညဳတေရႊဉာဏ္ေတာ္ကို ရရွိေတာ္မူသျဖင့္ ကမၻာေပၚရွိဗုဒၶဘာသာဝင္တစ္ရပ္လံုးတို႕အတြက္  အျမတ္ဆံုးေသာေနရာ ျဖစ္ေပသည္။
မြတ္ဆလင္မ်ားအဖို႔ မကၠာၿမိဳ႕၊ ဟိႏၵဴမ်ားအဖို႔ အယုဒၶယၿမိဳ႕၊
ခရစ္ယာန္မ်ားအဖို႔ ေဂ်ရုဆလင္ၿမိဳ႕တို႔သည္ အျမတ္ဆံုးျဖစ္ဘိသကဲ့သို႔
ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ားအဖို႔ ထိုေနရာသည္ အျမတ္ဆံုးျဖစ္ေပသည္။ ထိုေစတီ
ႏွင့္ေျမမွာ ဗုဒၶဘာသာတို႔အဖို႔မည္မွ်ပင္ အျမတ္ဆံုးျဖစ္ေစကာမူ
ဗုဒၶဘာသာမဟုတ္သူသီဝဂိုဏ္းဝင္မဟန္႔၏လက္ထဲ၌က်ေရာက္ေနမႈေၾကာင့္
ဗုဒၶဘာသာဝင္အေပါင္းတို႔မွာ သူ၏ျပဳျပင္မႈစီမံပံုတို႔ကို မ်ားစြာပင္
မႏွစ္ၿခိဳက္ႏိုင္ပဲ ရွိခဲ့ေလသည္။  သူတို႔သည္ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္စီမံခြင့္ရရွိဖို႔ရာ ထက္သန္ေသာ သေဘာဆႏၵမ်ားကို ေဖာ္ျပခဲ့ေလျပီ။ ဤသေဘာတရားမွာ အထူးသဘာဝက်လွေပသည္။ ၎ျပင္ ဥပေဒၾကမ္းသည္ ဗုဒၶဂယာေစတီေတာ္ၾကီးကို ျပန္လည္ျပင္ဆင္ေရးႏွင့္ေစတီေတာ္ အထဲရွိ
ဟိႏၵဴတို႔ရုပ္ပြားေတာ္ကို ကိုးကြယ္မႈႏွင့္ေဗာဓိပင္ေျခရင္းတြင္ ဆြမ္းေတာ္ကပ္မႈတို႔ကို မထိခိုက္ေစပဲ
အိႏၵိယ-ျမန္မာႏွင့္သီဟိုဠ္ဗုဒၶဘာသာတို႔ကသာ အုပ္ခ်ဳပ္ထားရန္ ရည္ရြယ္ေလသည္။
   
 ဤေဆာင္းပါးကို ၁၉၃၅-ခုႏွစ္က
ဦးသိန္းေမာင္၊ဦးဘစီႏွင့္ေဒါက္သိမ္းေမာင္တို႔က
ဗုဒၶဂယာဥပေဒၾကမ္းကိုေရးဆြဲၿပီး ေဒလီဘုရင္ခံခ်ဳပ္ႀကီးထံ တင္သြင္းခဲ့စဥ္က
ကာလကတၱားၿမိဳ႕မွ ထုတ္ေဝေသာ Statesman ေခၚ သတင္းစာႀကီးမွ
ေရးသားေဖၚျပလိုက္ေလသည္။ ဗုဒၶဘာသာတို႔အဖို႔ အထူးစိတ္ဝင္စားဖြယ္ေကာင္းဧ။္

                        အျမတ္ဆံုးေနရာမ်ား
ဗုဒၶဘာသာဝင္အေပါင္းတို႔ဧ။္ အျမတ္ဆံုးေသာေနရာမ်ားမွာ-
(၁)     ဗုဒၶဂယာၿမိဳ႕ရိွ ေဗာဓိပင္ႏွင့္ေရႊပလႅင္တည္ရာဌာန။
(၂)     မိဂဒါဝုန္ေတာရွိ ဓမၼစၾကာတရားဦးကို ေဟာေတာ္မူရာဌာန။
(၃)     သာဝတၳိျပည္ေဇတဝန္ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးထဲရိွ ေညာင္းေစာင္းေတာ္တည္ရာဌာန။
(၄)     သကၤႆနဂိုရ္ဌာန ဟူ၍ အဝိဇတဌာန (၄)ခုရိွေလသည္။ 
                        ထိုဌာနမ်ားကို သမုဒၵရာဂဂၤါဝါဠဳသဲစုမက ပြင့္ေတာ္မူၾကကုန္ၿပီးေသာ ဘုရားရွင္အဆူဆူတို႔ မစြန္႔ေကာင္းေပ။ ပြင့္ဆဲပြင့္လတၱံျဖစ္ေသာဘုရားရွင္တို႔လည္း မစြန္႔ေကာင္း၊ မစြန္႔ထိုက္ေပ။
ထိုေၾကာင့္ အျမတ္ဆံုးေနရာမ်ား(ဝါ) အဝိဇဟိတဌာနမ်ားျဖစ္ေလသည္။

 
ဗုဒၶဂယာ ေစတီဒါယကာ
      မဟာေဗာဓိႏွင့္ပလႅင္ေတာ္၏ အေရွ႕မ်က္ႏွာဘက္တြင္ အထပ္အားျဖင့္ႏွစ္ထပ္ရိွေသာ စတုဂံေစတီေတာ္ႀကီးတစ္ဆူကို  ေတြ႕ရိွရဧ။္။
၄င္းေစတီေတာ္ႀကီးမွာ အေရွ႕ႏွင့္အေနာက္ဘက္သို႔ ၅၇-ေတာင္၊ ေတာင္ႏွင့္ေျမာက္ကို အေတာင္ ၅၀ ရိွ၏။  ေအာက္မွသည္ အထက္ငွက္ျမတ္နားေတာ္အထိေပေပါင္း၁ဝဝ-ေက်ာ္ခန္႔ရိွေလသည္။ ေအာက္ထပ္တြင္ ဥာဏ္ေတာ္
၃-ေတာင္ေက်ာ္ခန္႔ရိွေသာ ေက်ာက္ညိဳဆင္းတုေတာ္တစ္ဆူ ကိန္းဝပ္လ်က္ရိွသည္။
 
                            ဤေစတီေတာ္ႀကီးကို သာသနာ့သကၠရာဇ္ ၂-ရာစုေလာက္က မဂဓေနျပည္ေတာ္ႀကီးကို
စိုးစံေတာ္မူေသာဗုဒၶဘာသာမင္းတို႔သည္ လက္ရွိေစတီေတာ္ႀကီးကို
ေဆာက္လုပ္ခဲ့ေၾကာင္းႏွင့္ေဖာ္ျပထား၏။  အခ်ိဳ႕ေသာပညာရွင္မ်ားကမူ ခရစ္၅-ရာစုေလာက္မွာ ဤေစတီႀကီးကို ေဆာက္ကာနင္ဂန္၏ (Archaeological report of Bihar) ေခၚေသာစာအုပ္တြင္ ဤသို႔ေရးသားထားေလ၏။
              ဤေစတီေတာ္ကို အေသာကမင္းတရားသည္သာလွ်င္ ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းခဲ႔သည္ဟု
ဆိုႏိုင္စရာအေၾကာင္းရွိ၏။ အေၾကာင္းမွာမူကား ကြ်ႏု္ပ္တို႕သည္
ဤေစတီေတာ္ႀကီးကုိ အမိန္႕အရတူးေဖာ္ခဲ႔စဥ္က ရရွိခဲ႔ေသာေက်ာက္စာအခ်ိဳ႕တြင္
အေသာကမင္းတရားႀကီးသည္  ဤေစတီကို ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္း၍
သာဓုအႏုေမာျပဳခဲ႔ေၾကာင္းကုိ ပါရွိရကား ဤသာဓကျဖင့္ ေစတီဒါယကာကို
အေသာကမင္းတရားႀကီးဟု မွတ္ယူရေပမည္။

                      မဟာဝင္က်မ္းအဆို
   မဟာဝင္က်မ္းအလိုအားျဖင့္ သီရိဓမၼာေသာကမင္းတရားႀကီးသည္
ရာဇၿဂိဳဟ္ျပည္တြင္ ဘုရင္အဇာတသတ္လက္ထက္တြင္ ဌာပနာခဲ႔ေသာ
ဓါတ္ေတာ္ခုနစ္စရြတ္တို႕ကို တူးေဖာ္၍ရရွိခဲ႔ျပီးေနာက္
ဇမၺဴဒိပ္ကြ်န္းအလံုး၌ အႏွံ႕အျပား ကိုးကြယ္စိမ္႔ေသာငွာ
ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္ေသာ ၿမိဳ႕ႏိုင္ငံတို႕၌ တစ္ျမိဳ႕လွ်င္ေစတီတစ္ဆူ
တည္ေလေစဟူ၍ ကိုးဆယ့္ေျခာက္ကုေဋေသာ ေငြအသျပာတို႕ကို အမတ္တို႕အားအပ္ႏွင္း၍
ေစတီတစ္ဆူႏွင့္ေက်ာင္းတစ္ေဆာင္စီ တည္ေဆာက္ေတာ္မူေစေလသည္။
ဤရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္ေသာ ၿမိဳ႕ရြာႀကီးငယ္တို႕တြင္ ေစတီတစ္ဆူစီ
တည္ေဆာက္လွဴဒါန္းခဲ႔ေသာ အေသာကမင္းတရားႀကီးသည္ ဘယ္နည္းႏွင့္မဆို
မဟာေဗာဓိကဲ့သိုု႔ အဝိဇဟိတဌာနႀကီးကို ခ်န္လွပ္ထားခဲ႔မည္မဟုတ္၊
အႀကီးအက်ယ္ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းခဲ႔မည္သာတည္း။
ဟူေဝဆင္ႏွင့္ ဖာဟီယန္
   ခရစ္သကၠရာဇ္ ၄ ရာစုကုန္ခါနီးတြင္ ဖာဟီယန္အမည္ရွိေသာ
တရုတ္ဘုန္းေတာ္ႀကီးတစ္ပါးသည္ အိႏၵိယၿပည္သုိ႔ ႂကြလာၿပီးလွ်င္
အတုိင္းတုိင္းအၿပည္ၿပည္သုိ႔ လွည့္လည္ကာ ဘုရားဖူးသြားခဲ႔၏။ ၎ ဖာဟီယန္သည္
မဟာေဗာဓိသို႔ ေရာက္ရွိခဲ့စဥ္က မ်ားျပားလွစြာေသာ ေက်ာင္းကန္၊
ေစတီပုထိုးမ်ားကို ဖူးေျမာ္ခဲ့ရေၾကာင္းႏွင့္ ေသာဠသတိုင္း ဒိုင္ယာရီတြင္
ေဖာ္ျပထား၏။ ထို႔ေနာက္ ဟူေဝဆင္ အမည္ရွိေသာ တရုတ္ဘုန္းၾကီး တစ္ပါးသည္
ဟသွ်ဝဒၶန မင္းၾကီးလက္ထက္ ျဖစ္ေသာ ၆ ရာစုေလာက္က မဇၩိမ
တိုင္းသို႔ေရာက္ရွိခဲ့ေသးရာ မဟာေဗာဓိအေၾကာင္း ႏွင့္ ပတ္သက္၍
အထူးစိတ္ဝင္စားဖြယ္ေကာင္းေသာ မွတ္တမ္းၾကီးကို ၎၏ဒိုင္ယာရီ စာအုပ္တြင္
ေရးမွတ္ထားခဲ့ထားေလသည္။ ထို႔ျပင္ ဟူေဝဆင္နွင့္ မေရွးမေႏွာင္းေသာ
ႏွစ္သကၠရာဇ္တို႕တြင္လည္း မ်ားစြာေသာ တရုတ္ဘုန္းၾကီးတို႔သည္
မဟာေဗာဓိပင္သို႔ ေရာက္ရွိခဲ့ေသး ၏။ သို႔ေသာ္ သူတို႔ကဲ့သို႔ မွတ္တမ္းမ်ား
မေရးသားခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ မည္သူ မည္ဝါျဖစ္ေၾကာင္း မသိရွိရေခ်။ ကာနင္ဂန္
ဆရာၾကီးက ေဖာ္ျပထားသည္ မွာ ႏိုင္ငံျခား ဘုရားဖူးသားတို႔သည္
အိႏိၵယျပည္ၾကီးတြင္ မြတ္ဆလင္မ်ား စိုးစံခဲ့ေသာ ႏွစ္သကၠရာဇ္မ်ားျဖစ္ေသာ
၁၂၉၈၊ ၁၂၁၂၊ ၁၃၂၈ ႏွင့္ ၁၃၃၁ ခုႏွစ္တို႔ကလည္း တစ္ေယာက္တစ္ျပီးတစ္ေယာက္
ေရာက္ရွိခဲ့ေၾကာင္းနွင့္ ပါဠိဘာသာျဖင့္ ေရးထိုးထားေသာ
ေက်ာက္ကမၸည္းအခ်ိဳ႕တြင္ ေတြ႕ရွိရ သည္ဟု ဆို၏။ ထို သကၠရာဇ္မ်ားက
ေရာက္ရွိခဲ့ေသာ ဘုရားဖူးတို႔မွာ ေစတီပုထိုးမ်ား၏ ပကတိအေျခအေနကို
မဖူးေျမာ္နိုင္ရေတာ့ဘဲ မြတ္ဆလင္တို႔ အၾကြင္းမရဖ်က္ဆီးမႈေၾကာင့္
က်ိဳးပဲ့ေလာင္ကၽြမ္းထားေသာ အေဆာက္အအံုအပ်က္အစီးမ်ားကိုသာ ဖူးျမင္သြားၾကရ
ရွာေလသည္။
     အထက္ပါ ဘုရားဖူးသားမ်ား၏ မွတ္တမ္းမ်ားအရဆိုပါက သီရိဓမၼာေသာက
မင္းတရားၾကီးသည္ မြတ္ဆလင္တို႔ ဝင္ေရာက္ဖ်က္ဆီး ျခင္းကို ခံခဲ့ရေသာ ခရစ္
၁၂ ရာစုအထိ မပ်က္မဆီး မယိုမယြင္းပဲ တည္ရွိ ခဲ့ေၾကာင္းကို
သိနိုင္ေလာက္ေပ၏။
ေဗာဓိပင္
     ေစတီေတာ္ၾကီး၏ေနာက္ဘက္တြင္ ကပ္၍ေပါက္ေနေသာ ေဗာဓိပင္ ၾကီးတစ္ပင္ကို
ဖူးေတြ႕ရေပမည္။ ၎အပင္သည္ အလံုးအားျဖင့္ ၁၀-ေတာင္၊ အျမင့္ ၃၂
ေတာင္ခန္႔ျမင့္မား၍ အုတ္နံရံတို႔ျဖင့္ ဝိုင္းကာထားေလသည္။ ဤေဗာဓိပင္
အေၾကာင္းႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ဆရာေတာ္ဦးကိတၱိ၏အိႏိၵယေၾကးမံုက်မ္းတြင္
ေအာက္ပါအတို္င္း ေရးသားထားေလသည္။

''သီရိဓမၼာေသာကမင္းၾကီးသည္ ဗုဒၶဘာသာမျဖစ္မီ ေရွ႕အဖို႕၌
မနာလိုဝန္တိုစိတ္ရွိသည္ျဖစ္၍ စစ္သည္ေတာ္အေပါင္းႏွင့္လာေရာက္ျပီး လွ်င္
ပင္လံုးႏွင့္တကြေသာ အကိုင္းအခက္တို႕ပါ ခုတ္ျဖတ္ခိိုင္းေစေလ သည္။
ထို႕ေနာက္ အေနာက္ဘက္မနီးမေဝးေသာအရပ္၌ စုပံုျပီးမွ ဤအပင္အငုတ္ကို
မီးပံုရိႈ႕၍ ယစ္ပူေဇာ္ေလဟု ပုဏၰားတစ္ေယာက္အား ေစခိုင္းလိုက္ရာ
ထိုပုဏၰားသည္ မင္းၾကီးဆိုတိုင္းျပဳေလသည္။
ထိုသုိ႕ပင္ ဖ်က္စီးေစေသာ္လည္း ပါရမီေတာ္အဟုန္ေၾကာင့္ မီးခိုး
ျငိမ္းလၽွင္ျငိမ္းျခင္း ထိုထက္သာလြန္ၾကီးမားတင့္တယ္ေသာ ေဗာဓိပင္ၾကီး
တစ္ပင္ ေပါက္ေရာက္လာေလသည္။ ဤသို႕လွ်င္ ေဗာဓိပင္ျမတ္၏
တန္ဖိုးၾကီးမားပံုကို မင္းတရားၾကီးျမင္လွ်င္ မိမိျပဳေသာအမႈကိုေအာက္ေမ့
လ်က္ စိတ္ႏွလံုးပူပန္ျခင္းသုိ႕ေရာက္ေလရကား မဟာေဗာဓိပင္ေနရာသို႕
ကိုယ္တိုင္ၾကြခ်ီေတာ္မူျပီးလွ်င္ ေန႕ရက္မ်ားစြာတိုင္ေအာင္ ပူေဇာ္ပသ
လ်က္ရွိသည္ကို မိဖုရားသိလတ္ေသာ္ ဘာသာတရား၌ ဣသာမစၦရိယဝင္ ျပီးလွ်င္
လွ်ဳိ႕ဝက္ေသာအၾကံအစည္ျဖင့္ မင္းၾကီးမရွိစဥ္ ေဗာဓိပင္ေတာ္ကို
အျဖတ္ခိုင္းေလသည္။ အေသာကမင္းတရားၾကီး  လာေရာက္ျပီး
ယဇ္ပူေဇာ္အံ့ဟုၾကည့္ေလလွ်င္ ပိုင္းျပတ္လ်က္ေနသည္ကို ျမင္ရကား ၾကီးစြာေသာ
စိုးရိမ္ျခင္းသည္ ျဖစ္လတ္၍ ႏြားႏုိ႔ရည္ျဖင့္ ပူေဇာ္ျပီး အဓိ႒ာန္
မူေလလွ်င္ ယခင္အတိုင္း အျမစ္အရင္းမွ ေပါက္လာျပန္ေလသည္။ ယခုလိုအ့ံဖြယ္သူရဲ
ထူးကဲလွစြာေသာ တန္ခိုးျပာဋိဟာေတာ္ကို ျမင္ရျခင္း ေၾကာင့္ မင္းတရားႀကီးအား
တိုးေသာသဒၶါတရား ရိွသည္ျဖစ္၍ အရပ္ေလးမ်က္ႏွာကို
အုတ္တံတိုင္းျဖင့္ကာရံျဖင့္ကာရံၿပီးလွ်င္ အစဥ္ထာ
ဝရဆည္းကပ္သြားေၾကာင္းႏွင့္ ေရးသာထားေလသည္။
သို႔ေသာ္ ဆရာေတာ္ဦးကိတၱိက မည့္သည့္က်မ္းမွ ထုတ္ႏုတ္၍
ေဖၚျပထားေၾကာင္းႏွင့္ မပါရိွေခ်။ ဤစကားမွာ သဂၤဇာဆရာေတာ္ဘုရား
ႀကီး၏စကားပံုစာအုပ္ထဲမွ ျဖစ္တန္ရာသည္။ က်ီးသဲေလးထပ္ဆရာေတာ္ ဘုရားၾကီး၏
မဟာဝင္စကားေျပစာအုပ္ ေနာက္ဆက္တြဲ၌ကား ျမန္မာ သကၠရာဇ္ ၁၁၇၁-ခုႏွစ္၊
တန္ခူးလဆန္း ၁၃-ရက္ေန႔ မဟာေဗာဓိပင္သို႔ ေဇယ်ေက်ာ္ထင္ႏွင့္ေဇယ်ေက်ာ္စြာ
တို႔ ေရာက္ခဲ့၍ ေတာင္စူးစူးသို႔ထြက္ သည့္ ခက္မက ခက္လက္ကိုင္း
သံုးျဖာသည္တြင္ ေအာက္ပိုင္းလံုးပတ္ ငါးထြာတစ္မိုက္ကို သီရိဓမၼာေသာက
မင္းပင့္ေဆာင္ေလေသာေၾကာင့္ ျပတ္လ်က္ရွိသည္ စသည္ျဖင့္
သုေသာဓိတမဟာရာဇဝင္ေတာ္ ပဥၥမအုပ္၊ စာမ်က္နွာ ၁၈၁ ၌ေရးသားေဖာ္ျပထားသည္ကို
ေတြ႕ရွိရေၾကာင္းႏွင့္ ဆိုထားေလသည္။
(Mr.L.L.S.O Malley's Bengal District Gazetteer, chapter III. Page
No.54) တြင္ပါရွိေသာ ေဗာဓိပင္အေၾကာင္းကို မူအတိုင္း ဘာသာ
ျပန္ဆိုလိုက္ဦးအံ့။
''ဗုဒၶဘာသာဝင္အေပါင္းတို႔၏ သာသနာ့ရန္သူတစ္ဦးဟု ေခၚဆို ထိုက္၍
သီဝဘုရားကို ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ေလ့ရွိေသာ ဘဂၤလားျပည္ အလယ္ပိုင္း ရွင္ဘုရင္
ရာဇာ ဆာဆကၤာသည္ ခရစ္ ၆-ရာစုေလာက္က ေဗာဓိပင္ကိုခုတ္ျဖတ္တူးေဖာ္ျပီးလွ်င္
ေထာပတ္မ်ားျဖင့္ သြန္းေလာင္းကာ မီးရိႈ႕ပစ္ေလသည္။ ဤအေၾကာင္းကို
မာဂဓတိုင္းျပည္ ရွင္ဘုရင္ ပူရာဏဗာမာက သိရွိေတာ္မူေလေသာ္
ဘိုးေဘးမ်ားျဖစ္ကုန္ေသာ အေသာကအစရွိေသာေမာရိယမင္းအဆက္ ဆက္တို႔၏
ျမတ္ႏိုးေကာ္ေရာ္ပူေဇာ္ေတာ္မူသည္ကို အတုလိုက္ေသာအား ျဖင့္
ထပ္မံကာစိုက္ပ်ိဳးခဲ့ရေလသည္။ ဤသို႔ပင္ ပူရာဏဗာမာက စိုက္ပ်ိဳး ထားေသာ္လည္း
ဘာသာေရးတြင္ ဣႆာမစၦရိယ ၾကီးမားလွေသာ ဆာဆကၤာသည္ ေဒါသအမ်က္မီးလွ်ံကဲ့သို႔
ထြက္ျပီးလွ်င္ ဒုတိယမၸိ ခုတ္ ျဖတ္မီးရိႈ႕ၿပီးေနာက္ မည္သူမဆို
ဤေနရာတြင္ထပ္မံ၍ ေဗာဓိပင္ မစိုက္ေစရဟု အမိန္႔ေတာ္ထားခဲ့ေလသည္။
ဘိုးေဘးအစဥ္အႏြယ္မွ စ၍ ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္လာေသာ ေဗာဓိပင္ကို
အလြန္ရိုေသေလ့ရွိေသာ ပူရာဏဗာမာက သည္လည္း ဒုတိယမၸိ ထပ္မံစိုက္ပ်ိဳးျပန္၏။
အထူးအံ့ဖြယ္ ေကာင္းေသာ ေဗာဓိပင္ေတာ္သည္လည္း တစ္ညတည္းမွာပင္ ၁၀-ေပခန္႔
ႀကီးျမင့္လာေလသည္။ ယင္းကဲ့သို႔ အံ့ဖြယ္သူရဲ ေပါက္ဖြားလာသည္ကို
ေတြ႕ျမင္ရေသာ ဆာဆကၤာသည္လည္း အလြန္ေၾကာက္ရြံ႕တုန္လႈပ္ေသာ စိတ္ရွိသည္ျဖစ္၍
သံုးႀကိမ္ေျမာက္ အၾကြင္းမရခုတ္ျဖတ္ျပီးလွ်င္ ၂၄-ေပ ခန္႔ျမင့္မားေသာ
ေက်ာက္လက္ရန္းႀကီးကို ကာရံထားခဲ့ေလသည္။ ျပဳအပ္ ၿပီးေသာ ဝီရိယကို
လက္မေလွ်ာ့လိုေသာ ပူရာဏဗာမာက သည္လည္း ႏြားမတစ္ေထာင္မွ ညႇစ္၍ရအပ္ေသာ
ႏို႕ရည္တို႔ျဖင့္ သြန္းေလာင္းကာ သံုးႀကိမ္ေျမာက္ စိုက္ပ်ိဳးခဲ့ရေလသည္။
(ဤကား မစၥတာမာေလ၏ အဆို)
ေက်ာက္စာဝန္မင္းႀကီး ကာနင္ဂန္ကမူ ထိုေက်ာက္လက္ရန္းႀကီး ကိုေဗာဓိပင္အား
ရန္သူတို႔ မဖ်က္ဆီးႏိုင္ရန္ ပူရာဏဗာမာက ပင္ေဆာက္ လုပ္ခဲ့သည္ဟု ဆို၏။
အထက္ပါအခ်က္ႀကီးသည္ အလြန္အံ့ၾသဖြယ္ ေကာင္းေသာ အခ်က္ႀကီးတစ္ခုပင္ျဖစ္၍
ဗုဒၶရွင္ေတာ္၏ ဖြားဖက္ေတာ္ ျဖစ္ေသာ ေဗာဓိပင္အား မသူေတာ္မင္းတို႔က
မည္သို႔ပင္ အစတံုးပစ္ရန္ ႀကံရြယ္အားထုတ္ေစကာမူလည္း
အစမတံုးႏိုင္ေၾကာင္းကို ထင္ရွားေအာင္ ျပလိုက္ေသာ
သာဓကႀကီးတစ္ရပ္ပင္ျဖစ္ေလသည္။ ဤတြင္ ကၽြႏ္ုပ္သည္ မဟာေဗာဓိပင္
တန္ခိုးဣဒၶိပါဒ္ ႀကီးမားပံုကို အနည္းငယ္ေဖာ္ျပလိုေပ သည္။ မဟိႏၵေထရ္သခင္၏
အႀကံေပးခ်က္အရ ေဒဝါနံပီယတိႆမင္း ႀကီး သံဃမိတၱာေထရီမႏွင့္ ဒကိၡဏသာခါကို
သီဟုိဠ္ကၽြန္းသို႔ ပင့္ေဆာင္ ေတာ္မူရန္ အရိ႒အမတ္ႀကီးအား
ပါဋလိပုတ္ေနျပည္ေတာ္သို႔ သံတမန္ အျဖစ္ျဖင့္ ေစလႊတ္ခဲ့ေလသည္။
အရိ႒အမတ္ႀကီးသည္လည္း ပါဋလိပုတ္ ေနျပည္ေတာ္သို႔ ဆိုက္ေရာက္လာလတ္၍
အေသာကမင္းတရားႀကီးအား သဝဏ္လႊာႏွင့္တကြ ေလွ်ာက္ထားေလရာ ဘုရင္မင္းျမတ္က
မိန္႔ဟေတာ္ မူသည္ကား …
''ဘုရားသခင္ကိုယ္ေတာ္ႀကီး၏ ပြင့္ေတာ္မူရာ ေဗာဓိပင္သည္
ဘုရားကိုယ္ေတာ္ႏွင့္တူေသာေၾကာင့္ ဓားျဖင့္ခုတ္ပိုင္းျဖတ္ျခင္းငွာ
မထိုက္''
        ဟုဆိုေလသည္။ သို႔ႏွင့္ ရဟန္းသံဃာေတာ္အေပါင္းတို႔အား ပင့္
ဖိတ္စည္းေဝးေတာ္မူၿပီးလွ်င္ ေလွ်ာက္ထားေလရာ အရွင္ျမတ္တို႔က
ဘုရားသခင္ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ႀကီး၏ ပရိနိဗၺာန္ျပဳခါနီး ရတနာေညာင္ေစာင္း ထက္၌
ေလ်ာင္းလ်က္အဓိ႒ာန္ ၅-ခ်က္ထားခဲ့ေၾကာင္းကို ေဟာေတာ္မူၿပီး မွ
ဒကိၡဏသာခါသည္ ေဆးဒန္းျမင္းသီလာျဖင့္ သားရာမွ အလိုအေလွ်ာက္ျပတ္၍ ေရႊဖ်ဥ္း၌
တည္လတၱံ႕သည္ကို သိေတာ္မူေလ သည္။ ထုိသို႔ သိေတာ္မူၿပီးေသာ
သီရိဓမၼာေသာကမင္းႀကီးသည္လည္း ရဟန္းပရိသတ္၊ လူပရိသတ္အေပါင္းၿခံရံလ်က္
ေဗာဓိပင္ရွိေတာ္မူရာ အရပ္သို႔ၾကြခ်ီေတာ္ မူေလသည္။
      ေဗာဓိပင္သို႔ ေရာက္ေတာ္မူေသာအခါ မင္းတရားႀကီးသည္ ေရႊစုတ္ကုိကိုင္၍
ေဆးဒန္းျမင္းသီလာႏွင့္သားျပီးမွ အကယ္၍ ဤေဗာဓိပင္သည္
လကၤာဒီပသို႔ၾကြထိုက္သည္ျဖစ္အံ့။ ငါသည္လည္း ဘုရားသာသနာေတာ္၌
သံသယကင္းရွင္းေသာ ဒါယကာတစ္ဦး အကယ္၍ ျဖစ္သည္မွန္၏။ ျမင္းသီလာႏွင့္သားရာမွ
ျပတ္၍ ေရႊဖ်ဥ္း၌ မတ္တပ္ရပ္တည္သည္ ျဖစ္ပါေစသတည္းဟု အဓိ႒ာန္ျပဳသည္ႏွင့္
တစ္ျပိဳင္နက္ ေဗာဓိခက္သည္ ျပတ္လာေတာ္မူ၍ နံ႔သာညႊန္ေျပာင္းျဖင့္ ျပည့္ေသာ
ေရႊဖ်ဥ္းထက္၌တည္ေလသည္။ အညိဳ၊ အေရႊ၊ အနီ၊ အေမာင္း၊ အနက္ ၿပိဳးၿပိဳးျပက္ေသာ
ေရာင္ျခည္ေတာ္တို႔သည္ ထြက္လာ၍ စၾကာဝဠာတိုက္အလံုးကို
ဖံုးလႊမ္းေျမႇးယွက္လ်က္ အထက္ျဗဟၼာျပည္တိုင္ ေအာင္ ေရာက္ေလသည္။ ထို႔ေနာက္
ေရႊဖ်ဥ္းႏွင့္တကြေသာ ရတနာေဗာဓိပင္သည္ ရတနာအင္းပ်ဥ္မွ အထက္ေကာင္းကင္သို႔
ပ်ံတက္ ၍ ၇-ရက္လံုးလံုး လူတို႔မျမင္ႏိုင္ေသာ ဆီးႏွင္းတိမ္တိုက္သို႔
ဝင္၍တည္ ေလသည္။
      မဟာေဗာဓိမ႑လအျပင္၌ ယခုကဲ႔သို႔ တန္ခိုးျပာဋိဟာကို ျပေတာ္မူ
ခဲ႔ျပီးသည့္ေနာက္ သီဟိုဠ္ကြ်န္းသုိ႔ေရာက္သြားေသာ အခါ၌လည္း ေရႊဖ်ဥ္း
တြင္ထည့္၍ ေျမတြင္စုိက္မည္ျပဳရာ ေကာင္းကင္သို႔  ပ်ံတက္လ်က္
အေတာင္ရွစ္ဆယ္ရွိေသာ အရပ္၌တည္ျပီးလွ်င္ ပင္စည္အကိုင္းႀကီး
အသီးအရြက္အခက္ေသး အခက္ျမြာတို႔မွ ျပာဝါစိမ္းလဲ့၊ နဂါးသြဲ႕ အတူ ျဖဴခ်ီ၊
နီခ်ီ အရည္ဒီးဒီးယိုစည္းမည့္သဖြယ္ ေျခာက္သြယ္ေသာေရာင္ျခည္ ေတာ္တို႔သည္
ထြက္ကုန္၏။ လူအားလံုးတို႔ရႊင္ျပံဳးေမြ႕ေလ်ာ္ဖြယ္ အသြယ္သြယ္ေသာ
ေရာင္ျခည္ေတာ္တို႔သည္ ေနဝင္သည့္တိုင္ေအာင္ ထြန္းေတာက္၍ သီဟိုဠ္ကြ်န္း
အလံုးကို ဖံုးလႊမ္းျပီးမွ ျဗဟၼာျပည္တိုင္ေအာင္ တက္ေလ၏။ မိုးခ်ဳပ္ေသာ
အခါမွသာလွ်င္ ေကာင္းကင္မွဆင္း၍ တြင္း၌တည္ေလသည္။ ယင္းတို႕တည္လာေသာ အခါ
မဟာပထဝီေျမၾကီးသည္ ေကာင္းခ်ီးေပးသျဖင့္ တုန္လွဳပ္၏။ ထုိေဗာဓိသာခါမွ
တစ္ရာေသာအျမစ္ငယ္တုိ႔သည္လည္း ေရႊဖ်ဥ္းသို႔ေျမႇး ယွက္ကုန္လွ်က္
ေျမသ္ုိ႔သက္ေလကုန္၏။ မ်ားစြာေသာလူအေပါင္းတို႔ သည္
ပန္းနံ႔သာတို႔ျဖင့္ပူေဇာ္ၾကကုန္သတည္း။ ဤသို႔လွ်င္ အံ႔ဖြယ္ေကာင္း
ေၾကာင္းတို႔ကို ပါရာဇိကဏ္အ႒ကထာနိဒါန္းႏွင့္ မဟာဝင္က်မ္းတို႔တြင္
လာရွိေတာ္မူေလသည္။ ဤေရြ႕ ဤမွ်ေလာက္ ႀကီးက်ယ္ေသာတန္ခိုး
ျပာဋိဟာေတာ္အနႏၱႏွင့္ ျပည့္စံုေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရားသခင္၏ ဖြားဖက္ေတာ္
ေဗာဓိပင္အား မသူေတာ္မင္းတို႔၏ ပေယာဂေၾကာင့္ ေသႏိုင္ေကာင္းအံ့ေလာ။
မည္သည့္နည္းႏွင့္မွ အစတံုးႏိုင္မည္မဟုတ္ေပ။ အျမစ္က်န္လွ်င္
အျမစ္မွျပန္လည္ေပါက္ဖြားလာရမည္သာတည္း။
     ဆာဆကၤာသည္ မဟာေဗာဓိပင္ကိုတူးေဖာ္ခဲ႔စဥ္က အျမစ္၏အဆံုး ကို
ရွာမေတြ႕ႏုိင္ဟု ဟူေဝဆင္၏က်မ္းကဆုိျပန္၏။ ပူရာဏဗာမာကသည္
သူ႕ေလာက္ႀကီးက်ယ္ေသာေနျပည္ေတာ္ကို စိုးစံရေသာမင္းတစ္ပါးပင္
မဟုတ္ျငားေသာ္လည္း ၎၏ အမိန္႔ကို ဖီဆန္ကာ သံုးႀကိမ္တိုင္တိုင္စိုက္
ပ်ဳိးေလသည္မွာ ထိုေဗာဓိပင္၏တန္ခိုးေတာ္ေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္၏ဟု ယူဆရ ေပမည္။
ယခုရွိေနေသာေဗာဓိပင္
     ခရစ္ ၁၉-ရာစု အစျဖစ္ေသာ ၁၈၁၁-ခုႏွစ္က ဘူခ်နန္ဟာ မီလတန္ အမည္ရွိေသာ
အဂၤလိပ္ပညာရွိတစ္ဦးသည္ ဗုဒၶဂယာျမိဳ႕သို႔ေရာက္ရွိခဲ႔ဖူး ရာ
ခက္မငါးျဖာျဖင့္စည္ပင္ေန၍ ေျမ၏ပကတိေနရာမွ အျမင့္ေပ ၃၀-ခန္႔ ရွိေသာ
ေဗာဓိပင္ႀကီးတစ္ပင္ကို ျမင္ဖူးခဲ့သည္ဆို၏။ ထိုေဗာဓိပင္၏ အသက္မွာ
အႏွစ္တစ္ရာအိုမည္မထင္ဟုလည္း ဆိုေသး၏။ ၁၈၇၅-ခုႏွစ္ တြင္ကား ဤေဗာဓိပင္သည္
တစ္ကိုယ္လံုး ယိုယြင္းလာေသာေၾကာင့္ ၇၆- ခုႏွစ္တြင္
ေလနီၾကမ္းႏွင့္လဲပါသြားေလသည္။ ထိုအပင္မွအေစ့မ်ားကို ယူထားလိုက္သည့္အျပင္
အခက္ႀကီးတစ္ခက္ကိုလည္း ၎ေနရာ၌ပင္ ျပန္လည္စိုက္ပ်ဳိးခဲ့ေလသည္။
ထိုအကိုင္းမွစည္ပင္ျပန္႔ပြားလာေသာ ေဗာဓိ ပင္မွာ ယခုရွိေနေသာ အပင္ျဖစ္၏။
မည္သူမည္ဝါ စိုက္ခဲ့သည္ဟုကား မပါရွိေခ်။ (Dr.Ragendra Lal Mitra's
Buddha-Gaya. Chapter VIII Page No.82) ေဒါက္တာရာဂ်င္လာလ္မိၾတ၏
ဗုုဒၶဂယာေခၚ စာအုပ္၊ စာမ်က္ႏွာနံပါတ္ ၈၂ တြင္ကား ဤသို႔ေရးထားေလသည္။
     ''အလြန္တရာ အိုမင္းလွၿပီျဖစ္၍ တစ္စိတ္ေျခာက္ေနေသာ ေဗာဓိပင္ ႀကီးသည္
မိမိသြားေရာက္ခဲ့ေသာ ၁၈၈၅-ခုႏွစ္တြင္ ေလမုန္တိုင္းတိုက္ ခတ္မႈေၾကာင့္
လဲပါသြားေလသည္။ သို႔ေသာ္ ဟိႏၵဴလူမ်ဳိးတို႔က ထိုအပင္မွ
အကိုင္းႀကီးတစ္ကိုင္းကို ယူၿပီးလွ်င္ ေစတီေတာ္၏ေျမာက္ဘက္ေပ ၈၀-
ခန္႔ကြာေသာေနရာတြင္ ျပန္လည္စိုက္ပ်ဳိးၾကေၾကာင္းႏွင့္ ေတြ႕ရွိရေသး၏။
တရုတ္ဘုန္းႀကီး ဟူေဝဆင္ မဟာေဗာဓိသို႔ေရာက္ရွိခဲ့ေသာ ခရစ္ ၆-ရာစု
ေလာက္ကလည္း အကိုင္းအခက္စသည္တို႔ႏွင့္ အထူးစည္ကားေနေသာ
ေဗာဓိပင္ႀကီးတစ္ပင္ကို ဖူးေျမာ္ခဲ့ရေၾကာင္းႏွင့္ေရးသားထားျပန္၏။ ဤ
ေဗာဓိပင္က ပူရာဏဗာမာစိုက္ပ်ဳိးခဲ့ေသာ ေဗာဓိပင္ျဖစ္တန္ရာသည္။ ဘူခ်
နန္ဟာမီလတန္ ေတြ႕ခဲ့သည္ဆိုေသာ ေဗာဓိပင္မွာ အႏွစ္တစ္ရာ ထက္ပို၍
အသက္ႀကီးသည္ မထင္ဆိုုျခင္းေၾကာင့္ ဟူေဝဆင္ေရာက္ရွိခဲ့ ေသာ ခရစ္
၆-ရာစုႏွင့္မဟာမီလတန္ ေရာက္ရွိခဲ့ေသာ ခရစ္ ၁၉-ရာစုမွာ
အထူးကြာျခားလ်က္ရွိရာ ႏွစ္ေပါင္းတစ္ေထာင္ေက်ာ္အတြင္း ေဗာဓိပင္
အဆက္ေပါင္းမည္မွ်စိုက္ပ်ဳိးခဲ့ၿပီးဆိုတာကို  ေဝဖန္ႏိႈင္းယွဥ္ရန္ အေတာ္
ပင္ခဲယဥ္းလွေတာ့၏။ ေဒါက္တာရာဂ်င္ျဒာမိၾတ၏ ၁၈၈၇-ခုႏွစ္တြင္ ျပန္
လည္စုိက္ပ်ဳိးရသည္ဆိုေသာ ေဗာဓိပင္သည္လည္း မည္သည့္နည္းႏွင့္ မဆို
ယခုေစတီေတာ္ႀကီး၏ေျမာက္ဘက္တြင္ ရွိေနေသာေဗာဓိပင္ ျဖစ္ႏိုင္ မည္မဟုတ္ေပ။
အသို႔ဆိုမူ ေဗာဓိပင္အခက္ႀကီးကို ေစတီေတာ္၏ေျမာက္ ဘက္စူးစူး ေပ
၈၀-အကြာေလာက္တြင္ စိုက္ပ်ဳိးခဲ့သည္ဟုဆိုထားျခင္း ေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။
ဤေဗာဓိပင္ကို ေစတီေတာ္ႀကီး၏ေျမာက္ဘက္ ခပ္ လွမ္းလွမ္းတြင္ရွိေနေသာ
ေဗာဓိပင္ဟုယူဆအပ္၏။ ကၽြႏ္ုပ္တို႔ အထူးမွတ္ သားရန္မွာကား
ေစတီေတာ္ႀကီး၏အေနာက္ဘက္တြင္ ယခုရွိေနေသာ ေဗာဓိပင္သည္ ၁၈၇၆-ခုႏွစ္တြင္
ေလမုန္တိုင္းတိုက္ခတ္ၿပီးမွ ျပန္လည္၍ စိုက္ပ်ဳိးထားေသာ ေဗာဓိပင္ျဖစ္၍
အသက္မွာ ၇၅-ႏွစ္ရွိၿပီဟု မွတ္ယူ အပ္၏။ အခ်ဳိ႕ေသာ က်မ္းဂန္တို႔တြင္ကား
လက္ရွိေဗာဓိပင္ကို ဘုရားရွင္ လက္ထက္ေတာ္မွ ေဗာဓိပင္ပဲျဖစ္ေနဟန္၊
အေသာကမင္းတရားႀကီး စိုက္ပ်ဳိးခဲ့ေသာ ေဗာဓိပင္ပဲျဖစ္သလိုလို
အမ်ဳိးမ်ဳိးျဖန္းသန္းကာ ေရးသား ၾကကုန္၏။ ထုိကဲ့သုိ႔
အမ်ဳိးမ်ဳိးေရးသားၾကကုန္ေသာ ဆရာတို႔၏စကားမွာ မွန္မည္၊ မွားမည္ဆိုတာကို
ေဖာ္ျပပါ သာဓကမ်ားကို သံုးသပ္ေဝဖန္ျခင္း ျဖင့္ သိႏို္င္မည္ျဖစ္၍
အထူးေဖာ္ျပစရာမလိုေတာ့ေပ။ သို႔ရာတြင္ ကၽြႏ္ုပ္၏ သံသယျဖစ္ဖြယ္ရာကား
လက္ရွိေဗာဓိပင္သည္ ဘုရားရွင္၏လက္ထက္ ေတာ္ရွိ ေဗာဓိပင္ႀကီးမွဆင္းသက္လာေသာ
အႏြယ္ဝံသ ဟုတ္ မဟုတ္ကို သာ စဥ္းစားရေပမည္။ ထိုသို႔ေဝဖန္ခဲ့လွ်င္
အတက္ေျခရာရွိက အဆင္း ေျခရာလည္း ရွိရမည္ဟူေသာ စကားပံုအရ
ဗုဒၶရွင္ေတာ္ျမတ္ႀကီး၏ အႏြယ္ဝံသစင္စစ္အမွန္ျဖစ္သည္ဟု မွတ္ယူကုန္ရာ၏။
မဟန္႔ဂီရိႏွင့္ဗုဒၶဂယာ
     ခရစ္ ၁၄-ရာစုအစေလာက္က ျဗဟၼဏပုဏၰားတို႔သည္ မဟာေဗာဓိ ပင္ႀကီးကိုယ္
ပိုင္ဆိုင္ခဲ့ၾကေလသည္။ ေက်ာက္စာဝန္မင္းႀကီးကာနင္ဂန္၏ ထင္ျမင္ခ်က္မွာ
ဘာသာတရား၌ အယူသည္းလွေသာ ဟိႏိၵဴပုဏၰားတို႔ သည္ ေစတီေတာ္၏ေရွ႕မ်က္ႏွာတြင္
ကပ္ထား၍ ၁၃၀၈-ခုႏွစ္ဟု ေန႔စြဲ ထုိုးထားသည္ကို ေတြ႕ရွိရေသာ
ဗိႆႏိုးေျခရာကို ကိုးကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ သည္မွတစ္ပါး
ေဗာဓိပင္ကိုလည္းေကာင္း၊ ေစတီေတာ္ႀကီးကိုလည္း ေကာင္း၊ ေစတီေတာ္
ပရိဝုဏ္အတြင္းရိွ မည္သည့္ဘုရားပုထိုးကိုေသာ္မွ လည္းေကာင္း
ကိုးကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ျခင္းမရွိဘဲ ေငြရရံုမွ်သာ အပိုင္ခံၾက ေလသည္။
သူတို႔သည္ မင္းအဆက္ဆက္တို႔မွ လွဴဒါန္းထားခဲ့ေသာ စိန္၊ ေက်ာက္၊ ပတၱျမား၊
ေရႊ၊ ေငြ အစရွိေသာ အဖိုးအနဂၣထိုက္တန္ေသာ ဘုရားဘ႑ာေတာ္ကို
လက္ဝါးႀကီးအုပ္မိေလသည့္အျပင္ ႏိုင္ငံျခားဘုရား ဖူးသြားမ်ားထံမွလည္း
သိန္းသန္းကုေဋမကေသာ ေငြအသျပာမ်ားကို ရရွိ ခဲ့ပံုတူ၏။ အသို႔ဆိုမူ
သူတို႔၏အဆက္အႏြယ္ျဖစ္ေသာ မဟန္႔၏ ေရွ႕ေနာက္ အေျခအေနကို
ႏိႈင္းယွဥ္ျခင္းျဖင့္ သိႏိုင္၏။
 
                    (မဟန္႔ဂီရိဆိုသူမွာဗုဒၶဂယာေစတီေတာ္ႀကီးကို လက္ရွိပိုင္ဆိုင္ထားသူျဖစ္၍ ပစၥည္းပစၥယ အရာတြင္ေစာ္ဘြားတစ္ေယာက္မွ် ၾကြယ္ဝေနေသာ ဟိႏၵဴရေသ့ႀကီး ျဖစ္သည္။)
                          မစၥတာမာတင္၏အဆို   (Martin's Eastern India) ေခၚမာတင္၏အေရွ႕အိႏိၵယေခၚစာအုပ္ တြင္ ေရးသားထားျပန္သည္မွာ လက္ရွိ မဟန္႔၏ဘိုးေဘးမ်ားျဖစ္ၾကကုန္ ေသာ ကြယ္လြန္သူ
မဟန္႔တို႔သည္ ယခုအခါ နန္းေတာ္တမွ် ႀကီးက်ယ္ လ်က္ရွိေသာ
ေက်ာင္းႀကီးေနရာတြင္ ခရစ္ ၁၅၉၀-ျပည့္ႏွစ္က ေက်ာင္း ငယ္တစ္ေဆာင္ကို
စတင္ေဆာက္လုပ္ကာ ေနထိုင္သြားၾကေလသည္။ ထိုစဥ္အခါတုန္းက ေစတီေတာ္ႀကီးမွာ
ခ်ဳံႏြယ္အထပ္ထပ္ရစ္ပတ္ထားျခင္း ေၾကာင့္ ေတာႀကီးသဖြယ္ ဆိတ္ၿငိမ္လ်က္ရွိေလသည္။ ထိုေက်ာင္းငယ္ သည္ ေစတီေတာ္ႀကီးမွ ကိုက္ ၄၀၀၀ ခန္႔ကြာေဝးေလသည္။ မဟန္႔တို႕ သည္ ထိုစဥ္အခါမွစ၍ ေဗာဓိမ႑ေနရာေတာ္ကိုအပိုင္ခံလာၾကသည္ဟု ဆို၏။ မစၥတာမာေလ၏ဘေဂၤါဒိစႀတိတ္ဂဇက္တီယာ၌ ဤသို႔ေရးသား
ထားျပန္၏။ 
   ေရးသူ =ေမဃ၀တီဆရာေတာ္ ဦးနာရဒ 
(SSA လူငယ္မ်ားမ ရွာေဖြတင္ျပသည္ )
လူငယ္မ်ားဆက္လက္ေရးသားၾကပါမည္

No comments:

Post a Comment